Признание
Народният лечител Петър Димков е явление изключително, единствено - не само за българите, но и за целия свят.
Самотно се извисява той в пространствата на духа - със смайваща хипократовска всеобемност на медицинските знания и умения. Изглеждаше, че за него няма тайни в болестите и изкуството на лечението им. Онова, което не бе научил от книгите, му бе подсказано от страданията на хиляди болни, които бе лекувал и върнал към живот. Той бе събрал и проучил над 6000 рецепти за всички болести. Нито една сред тях не можеше да го накара да отпусне ръце и признае, че няма лек или знание за борба с нея. Подобен случай в неговия дълъг живот не бе имало. Тези хиляди рецепти - една по една - той бе „извайвал" в непрекъсната схватка с болестите в името на страдащите.
Толкова действено бе неговото усилие, че правеше впечатление не на съчувствена помощ към пострадалия, а имаше вида на възкресение, на извикване към повторен живот.
Всъщност точно оттук започва Петър Димков - за него страданията, болестите, болките и пр. трябва да бъдат лекувани не само защото така повелява традиционната хуманност, а защото от тук нататък пред здравия и спасен човек се разкрива път към нов и възвишен живот, водещ към съвършенство.
Или би следвало да води натам.
Хилядите рецепти, съвети, прорицания на Димков са събрани в неговата тритомна „Българска народна медицина" - тази библия на здравето, която стои на почит в толкова български (и небългарски) домове. Не знам защо, но когато я видя в нечий дом, у мен се събужда представата за запалено кандилце, което пронизва мрака със светъл лъч надежда.
Лечителя се гордееше със своето дело, с титаничния труд, който то му бе отнело. Кой друг народ може да се похвали с подобна книга, съсредоточила в себе си хилядолетния опит заедно с мъдростта и прорицанието, които се излъчват от него.
В наше време това дело „пътува" - в превод и тълкуване - към все нови и нови народи. То приобщава към себе си прохождащи търсачи на здраве, вричащи се да се отдадат на добродетелен живот в единствената посока, достойна за човека: тази, която води към усъвършенстването му.
Преувеличено ли ще бъде, ако се каже, че тритомникът на Лечителя предоставя на хората възможността да се избавят от страдания и да живеят щастливо? Ни най-малко.
Аз ида отдалеч
И в десетото десетилетие на своя живот прославеният народен лечител Петър Димков бе по младежки пъргав и неуморим. Когато го питаха: „Как си? Как се чувстваш?", отговаряше тутакси с усмивка: „По-добре, отколкото заслужавам!". Понякога обясняваше:
- На кои години съм, а работя, както като бях на 50, дори по-добре.
Събуждаше се сутрин точно в пет, сякаш по сигнал на полкова тръба. Нямаше вид на човек, който се тревожи, че закъснява за някъде, но не приличаше и на такъв, който няма представа какво го очаква. Залавяше се веднага за онова, което наричаше „моята гимнастика". Тя се изразяваше в раздвижване на всички мускули на още спящата сънлива плът. Бързо и „немилостиво" събуждаше ръце, нозе, врат, слабини - възкръсваха от съня в началото на деня, който обещаваше труд и само труд. Лечителя сякаш ги изтръгваше от „нищото на съня", за да ги върне в живота - в съзнателното усилие на труда, който предстоеше.
Още по-важно бе онова, което занимаваше мисълта му: то се изразяваше в отдавна обикнати и мъдро тачени вричания - той ги повтаряше наум, но си позволяваше и да си ги нашепва, сякаш съкровени тайни, обещания за работа и живот. Размахвайки нозе и ръце, уговаряше себе си: „Предстои ми плодотворен ден и аз съм се подготвил за него. Ще отговоря на писмата на всички страдалци, които са ми писали. Ще приема когото мога. Никому няма да откажа добра дума и съвет..."
Така разговаряше със себе си, със своята възвишена вътрешна същност - вече будна и изпълнена с желание да действа. Всичко му бе добре известно и подготвено от предишния и още по-отколешните дни, но възможността да си го каже като вид клетва бе особено насърчително сутрин и осмисляше огромния, безкраен ден пред него.
Защо държеше толкова много и тъй строго на сутрешното разсънване и вричанията си? Това му помагаше да прекрачи от вчерашния в днешния ден, без да губи време. Загубата на време за него бе загуба на живот. Пропиляване на живота. Вид бавно самоубийство. Вид бягство от отговорност - от огромните изисквания на взаимопомощта, каквато в нейния възвишен и идеален вид е общуването на хората.
Бързото, енергично разсънване буквално за броени минути го привеждаше в пълна готовност. След гимнастиката отиваше да се избръсне и докато го вършеше, от време на време тихичко си подсвирваше. Правеше го по навик, но често на мнозина бе обяснявал значението, което отдава на привидната безсмисленост на подсвирването. Изглежда, то имаше същото незаменимо значение, както вричанията по време на гимнастиката - само че без думи - със звуци, които сами по себе си не изразяваха нищо определено (трудно бе да се познае какво точно си подсвирва), но бе ясно, че е важно самото подсвирване, като вид особена нагласа на духа, знак на готовност за труд и живот.
Още в тези първи минути на новия ден проличаваше уважението му към самия себе си и към онова, което му предстои да прави. Полага се човек да бъде не само готов за това, което го очаква, налага му се или предстои да свърши, но и да даде подходящ израз на въпросната готовност.
Затова Лечителя не пропускаше нито ден, без да се обръсне -нещо, което на неговата възраст изглеждаше простително. Но би било измяна към онова неизменно уважение, което изпитваше към работата си - тоест към своя живот, осъзнат като неоценима и единствена възможност за човека да постигне нещо достойно.
Оставаше му още да се облече - в костюм, с риза и вратовръзка - и можеше да се запъти към бюрото си в ъгъла на стаята, почти както на аудиенция.
Ето го на любимото му място, зает с любимата работа - с ведра и просторна душа, с лице, озарено от добродушно сияние.
Бе среден или дори дребен на ръст; след деветдесетата си година бе започнал да оплешивява. Мустаците му бяха бели, „остри"; в очите му се таеше закачливост, която прозираше през неизменната и мъдро-печална откровеност на благото му лице. В погледа на този премъдър човек имаше нещо благословено и окрилящо: то идваше от него, изглеждаше, че засяга единствено него, но го приемаха като за себе си всички люде, с които общуваше.
Седнал на бюрото, се залавяше с приготвените от вчера писма, на които трябваше да отговори още днес, без отлагане. Не бяха малко. И не всички бяха от България. Купчето пликове бе донесло до него множество човешки тревоги и безпокойства. И благодарности. Някои бяха предварителни, като вид вяра в Лечителя - все едно дали го познаваха, или не. Споделяха страдания, на които никой досега не бе помогнал; единствената им надежда оставаше той. В тези писма се прокрадваше отчаяната и обезверена надежда, която сякаш се отказваше да служи на самата себе си и се предаваше - омаломощена и помръкнала - в ръцете му.
Всички писма бе прочел предишния ден, сега си ги припомняше и изготвяше отговора. Това бе не само неговият съвет, но и най-подробно указание какво е необходимо да се направи, за да се избави страдащият от бедата си. Отговаряше на всяко писмо „изчерпателно", тоест - преписваше специално за всеки адресат рецептите, които преценяваше, че ще му бъдат най-полезни. Препечатваше своите „инструкции" на лист с най-малка разредка, като си служеше с пишеща машинка „Континентал" (стара едва ли не колкото него).
Мнозина се бяха питали: как успява да отговори на всички, които го молеха за помощ, дори да плати разноските за всяко от тези хиляди и хиляди общувания, след като бе „обикновен пенсионер" със 112 лева пенсия. Защото никой никога не бе го чувал да се оплаква от недоимък и бедност. Напротив, неизменно изразявяше признателност на съдбата си, на живота, който му бе предопределен. Живот като на Христов апостол, в който няма повод за недоимък, след като всичко останало е възвишено и благородно.
Пред неговия дом (двуетажната стара къща на ул. „Златовръх") винаги имаше хора. Бяха там дори среднощ, застинали в нямо очакване да се срещнат с човека, в когото вярваха като на чудотворец.
И той наистина бе такъв: за него нямаше никаква тайна в познанието за болестите и лечението им. Не е бивало, разправяха страдалците пред неговия дом в очакване да видят Лечителя, да се докоснат до него - и той да не помогне на какъвто и да било болен!
Славата му бе почти небесна: сякаш не лекуваше, а премахваше страданието по силата на върховна промисъл и дарба. Пред него всяка болест се смиряваше и всеки болен се проникваше от надежда.
Течеше деветдесет и шестата година от неговия живот, а този мъдрец работеше все така всеотдайно и съсредоточено, както бе правил и преди десетилетия. Съумяваше да придаде на живота и труда си насъщната необходимост на волята, упорството и старанието, които винаги довеждат до резултат и удовлетворение.
„Аз ида отдалеч..." - бе казвал неведнъж за себе си. Имаше предвид не само географските измерения, а и нещо много по-важно.
Родът на баща му (Димови) и на майка му (Димкови) са от село Горно Броди, близо до Сяр. В този ъгъл, откъснат от живата плът на България, се таи някакво велико, засягащо цялото човечество прозрение.
Лечителя бе писал за себе си и своя баща: „Син съм на свещеник Иван Хаджи Димов, родом от село Горно Броди, Беломорска Тракия, известен в този край като борец за църковна свобода и възрожденец, приятел на Гоце Делчев. През 1863 г. бил осъден от турците и гърците и бил принуден да се крие - като „монах" - в Зографския манастир в Света гора. По настояване на игумена сменил фамилното си име с това на майка ми - „прекръстил се" на Димков." Смяташе, че с този „ход" баща му успял да заблуди преследвачите си и въпросната буква му осигурила спасението. Няколко години българският свещеник Иван Димов (Димков) прекарал в манастира и предпочел този избор пред зловещите зандани на Едикуле в Цариград и бесилката.
Бе велик не само по баща, но и по майка. Тя е била - както разправяше неведнъж - будна, открита жена, прекрасно олицетворение на българския характер: трудолюбива, жизнерада, любвеобилна, умна, съобразителна, любознателна.
Но най-забележителното е може би това, че нейният брат, вуйчото на Лечителя, Никола Димков (1859-1937) бил сред най-великите българи, известен и неизвестен, достоен за пантеона на българщината.
Н. Димков от малък напуснал Горно Броди и тръгнал по широкия свят. Попаднал във Франция, където завършил инженерство. Дълги години се подвизавал като откривател: има записани световни патенти за технически изобретения - стикове за вагони, механизми за товарене-разтоварване на насипни товари и пр. Необикновено предприемчив, той се озовава в Цариград и основава там фабрика за подкови - индустрия, чието значение съвременният човек не може да си представи, но която навремето си многократно е била споменавана и възхвалявана в европейския печат.
С едни подкови само изобретателят едва ли би могъл да измине този шеметен път, който го въздига високо в българското национално самосъзнание: намесва се в политическия живот, вдъхновен от идеята да се сбратимят народите, да се изгради едно достойно за себе си човечество. Тези идеи в бурните и „алчни" години в началото на XX в. съвсем не са допадали на множество хора. Но българинът Н. Димков повежда истинска борба за тях, печели привърженици, получава помощ едва ли не от цяла Европа. Връх на делото му е знаменитата брошура „Звезда на съгласието", написана на френски, издадена от инженера и разпространена сред правителствени среди в цял свят. Какво е забележителното на тази брошура? Това, че тя разисква и утвърждава проблемите на дружбата и разбирателството между народите и призовава всички - политици, военни, дипломати, обикновени хора -на борба за създаване на единен световен политически институт за дружба и сътрудничество, който да обсъжда и решава всечовешките дела. Н. Димков създава идеалния прототип на онова, което по-късно се осъществява с Организацията на обединените нации (ООН). Това се постига от хора, които в увлечението си несправедливо „забравят" първовдъхновителя на тази идея. Но така или иначе той е българинът, автор на хартата за човечност и прогрес, от самия него поетически обозначена като „Звезда на съгласието".
Превежда брошурата си и на гръцки, разпространява я навред, въодушевен от приема, който тя среща.
В третото десетилетие на XX в. Н. Димков живее в Цариград като виден промишленик и дипломат с огромни връзки в цяла Турция и на Балканите.
На него България дължи още едно неоценимо дело. Той използва дипломатическите си дарби и измолва от турските върховни власти да предадат на България документите за нея от общия цариградски
архивен фонд. Постига успех, чието значение никога няма да бъде измерено по достойнство - толкова е необхватно то. Към България поемат няколко вагона с документи, отразяващи няколко века събития.
Ешалонът - според Лечителя - пристигнал на гара Подгорица и тук бил натикан в глуха линия задълго - докато най-сетне (и то трябвало да се очаква) една нощ избухнал пожар и в него изгоряла „историята" на България. (Защото, често повтаряше Димков, няма история без документи, нито народ без история.) А с българите се случило точно това на въпросната гара, където месеци наред безстопанствено „лежала историята на отечеството ни".
Какво всъщност е станало в онези смутни времена, човек може да се догажда, само като научи, че сред спасените все пак документи е и протоколът от съда на В. Левски...
Бащата на Лечителя бил забележителен човек: знаел гръцки, арабски, арменски. Общителен, пламенен, темпераментен. Известно време живял под заплахата на страшните турски зандани. Мъчително преживял раздялата със семейството си, когато „потънал в светогорската нелегалност", но издържал и това. Веднага след подписване на Санстефанския договор в 1878 г. натоварил оскъдната си свещеническа покъщнина на магаре и поел към София.
С необикновената си интелигентност поразил софийските духовници и те му отредили място на свещеник в храма „Свети Крал" („Света Неделя").
До стотната година на живота си свещеник Иван Димков (Димов) всеки ден посещавал храма - „слизал" от своята самотност на още несъществуващата улица „Златовръх", придружен от сина си Петър, за да присъства на вечерня.
Познавал се с всички по-първи хора на България; вредом бил приеман с почит и драгост, слушали го захласнато и ценяли мнението му на много патил и мъдър човек.
Починал ето така: върнал се с Петър от вечерня и се усамотил в стаичката си - тази, която гледа от горния етаж към улицата. Предугадил часа на раздялата с този свят и - според неписаната традиция -останал насаме със себе си, вслушам в онези съкровени движения на душата, които бележат края на едно битие и изпълват човека (посветения!) с тайната на предстоящото. Това е върховна минута на равносметка, когато на мъдър човек като него неудържимо се приисква да остане сам. Снаха му (съпругата на Лечителя) почукала на вратата - трапезата за вечеря била сложена.
Свещеникът бил вече на път към отвъдното и с непознат глас казал - да вечерят, да си гледат работата, а той ще остане тук още малко... Напускал света на живите с упованието, че му предстои нещо важно и възвишено.
Когато снаха му се решила да го покани отново на вечеря, той вече не отвърнал с никакъв звук. Лежал по гръб, с ръце една до друга и с просветлено, необикновено подмладено лице - в стотната година на своя живот.
Майката на Лечителя починала по-рано - по време на Първата световна война. Умряла от любов: така силно обичала двамата си сина Петър и Димитър, че щом убили по-големия във войната, тя залиняла и скоро си отишла от света.
Когато Димков напомняше, че идва отдалеч, между многото основания да говори така бе и благословията, която по рождение бе получил от баща и майка- и двамата необикновени личности, от онези, за които се казва, че изпреварват времето си.
Майка му била забележителна родолюбка. Родила Петър на 20 март 1886 година. По онова време семейството на Лечителя живеело приблизително там, където сега е пл. „Възраждане". Това било софийска окрайнина. Зиме вълците от Витоша се спускали до последните къщи на столицата. Лечителя ги виждал неведнъж в онези години.
Както много мъдри българки, уважаващи традицията, и майката на Димков имала слабост към билките: не пропускала да набере достатъчно за зимата, да ги скъта на проветриво и сухо място и да помага на всекиго, който се нуждае.
Впечатлителният й син не пропускал да присъства, когато при нея идвал някой страдалец - за съвет и „билка". Не може да не са му правили впечатление онези жестове, които са, така да се каже, „съдбовно" свързани с билките. Майката давала билки по предназначение, естествено съобразно премъдрата и толкова оптимистична поговорка: „За всяка болка - и билка".
Но невинаги постъпвала така - не всякога нареждала на посетителя какво да си приготвя за болката, как да го прави, как да се лекува. Понякога просто се присягала към китката набрани от нея билки (и брани най-вече на Еньовден, 24 юни - отредения от Бога ден за великата беритба) - и давала на страдащия: да си направи отвара и да я пие преди ядене. Не пропускала да прибави:
- И да вярваш в тази билка, защото тя не е каква да е - Божа тревица е!
Какво би могло да означава всичко това, наподобяващо не толкова лечение, колкото заклинание? Още невръстно момче Димков си поставял въпроси, които после решавал цял живот - и то тъй успешно.
Онова, което го изумило при запознаване с билката (и което споделял с майка си), след това разгласявал навред: една-единствена билка съдържа в себе си целебните вещества и на безброй други, така че носи полза при всякакви заболявания. Установил тази „поливалентност" на лечебносгта, която се доказва едва ли не с всяка билка. А какво би било, ако билките се съчетават една с друга?
Когато се научил да пише, майка му доставила специална тетрадчица и в нея синът под нейна диктовка записал рецептите, с които си служила, както и поуките от нейния лечебен опит.
Било е в самия край на XIX век.
Но ето че в живота на Лечителя настъпила промяна: започнал да се оплаква от всякакви болки, схващания, неразположения, главоболия и пр. Озадачаващо било, че рецептите на майката не помогнали и чайовете, които му приготвяла, не го освобождавали от напастта на болките. В края на краищата се получило така, сякаш бил обречен да отрече с болестта си и опасностите от нея надеждите и упованията на майката в нейната медицина.
Междувременно било решено в Русия да се изпратят за придобиване на военна опитност и се обучат за бъдещи офицери децата на видни политически и възрожденски деятели. Сред тях попаднали Петър и Димитър Димкови. Постъпили във военното училище в Петербург.
Петър пристигнал в Русия заедно с нелечимите си болести, които го довеждали до отчаяние - в училището, в обкръжение от млади и здрави момчета. Имало е и една минута, за нея си спомняше много рядко и със завоалирани символични оценки, минутата, когато болките «по цялото тяло" го изправили пред дилемата на самоубийството!
Спасила го случайност, на която отдаваше фаталистично значение: в Петербург по онова време излязла медицинска книга от Френския автор Платен, озаглавена „Нов начин за лекуване". Купил тази книга и тя станала съдбоносна за него. Научил наизуст и прилагал към своите болки „нетрадиционните" съвети, които му давала.
И оздравял!
Това било всъщност единственото заболяване на Лечителя за целия му дълъг живот.
Често разказваше този епизод от живота си. Признаваше яркото му начало за себе си. Разказваше го по-късно, когато бе успял напълно да вникне в него. А на младини просто четял много, разсъждавал върху поведението на хората, тяхната необикновена съдба. Привличало го най-вече онова, което възвеличава човещината. Най-честият повод то да се установи е подвигът, себежертвата. И още една добродетел, която Лечителя цял живот бе поставял над всичко: взаимопомощта. Тя тържествува по особен начин при заболяванията, домогва се до върховно-символни тайнства - например помощта, която даден лекар оказва на определен болен. И все пак - колко малко се знае за нея...
А събитието, което по особен начин „коригира" схващанията (предположенията) на Лечителя, било ужасната холерна епидемия в Петербург през 1902 година. В една нощ заболели неколкостотин юнкери във военното училище. Всички били предупредени за опасността, наподобяваща „бич Божий", върховно нещастие, наказание.
Болест и отмъщение! Младият невръстен юнкер бил склонен именно така да оценява гибелното бедствие. Ако някой можел да бъде спасен от болестта - той би бил смятан не просто за късметлия. Изведнъж на Лечителя му хрумнало, че може да бъде такъв, дори че трябва и ще бъде такъв. Надеждата го обзела като предчувствие, завладяла цялата му душа, събрала силите му като в юмрук. Казал си: „Очаква ни голяма беда! Ще има мъртви. Но аз няма да се разболея!" С цялата си воля се противопоставил на бедствието. И го надмогнал! („Аз си казах: „Петре, не бива да заболяваш. Не само ти имаш нужда от себе си...") Тоест младият човек поставил в съотношение към бедствието близките си, своите майка, баща, роднините... А може би и България, на която бе започнал да служи, макар и като руски юнкер!
И станало нещо кошмарно: за една нощ холерата покосила 400 млади юнкери в училището. Приличало на екзекуция, по-масова от смъртта при артилерийски обстрел. На сутринта изнасяли на носилки умрелите...
По-късно щеше да припомня по различен начин събитието, вплетено в неговата философска здравна доктрина, която е сама по себе си едно от най-забележителните постижения на българското прозрение и гениалност.
Човек живее, колкото трябва, и умира, когато се съгласи
Обичаше да повтаря тази си мисъл, с която всеки от нас сякаш дразни съдбата. И добавяше: „И заболява човек не когато коварната болест го нападне, а когато той й позволи това."
Към 1900 г. имал две извънредно важни опорни точки в науката за болестите: човек е невъобразимо по-силен от всяка болест (което само по себе си е извънредно оптимистично!) и лекарствата на човека, с които той се противопоставя на болестите (а именно билките), са също така неимоверно по-силни, отколкото се предполага.
В тези две „упования" е затворена почти цяла философска доктрина или дори съдба. Според нея болестите (чиято „участ може да бъде заболяване и умъртвяване на човека, но и дори обратното -победа на човека над тях") изпъкват не толкова с унищожителността си, а с особената „справедливост" (или несправедливост), която изразяват. И когато това е налице, когато се случва, показва и ред други извънредно важни достойнства на човека, обществото, човечеството.
Цели три десетилетия е посветил на армията. В нея водел двойствен живот, половината от който бил заключен за „външни погледи". Като редови офицер бил строг, но справедлив - с онази строгост, която се влияе от честта и се отнася повинно към нея.
Тези три десетилетия били много трудни. Сред тях изпъкват няколко събития с изключителна важност. Едното се отнася до обявяването на Балканската война. Често се връщаше към спомена за този есенен ден. Винаги отсъждаше: „Беше най-щастливият в живота ми."
Исторически преценено това е бил навярно най-щастливият ден на България: тя се вдига на оръжие, за да събере около себе си своите чада и постигне призванието си. Небивал, незабравим възторг обзема България! Всеки, където и да се намира, с каквото и да се занимава -изоставя личните си дела и тръгва с армията. Неописуемо, върховно пиянство на цял един народ, въодушевен от святата правДа: да бъде под едно небе, на една земя с всичките си поданици.
През 1913 г. поручик Димков изживява тежката беда на поражението и смъртната опасност от гибел. Не от куршуми - от болести. От епидемии. От холера. Случва се така, че от холера загиват несравнимо повече войници, отколкото от куршуми. Положението на фронта става неудържимо. Холерата пламва навред! Тя посича хората там, където ги настигне - в окопите, по полето, на открито, под покрив.
Към армията се отправя заповед: всички да отстъпят, да изоставят болните (смятат ги за неспасяеми!) и се спасяват кой както може.
Ротата на Димков била фактически обречена да загине: съгласно генералната заповед трябвало да остане там, където е, с подозрението, че сред войниците има заразени и че било опасен риск да се приближават към останалите. В трагедията под Одрин той решил да изпълни заповедта на своето сърце и... ничия друга. Вместо да отстъпи, като обрече на гибел войниците, останал на мястото си. Имало вече болни сред тях. Навярно те били „осъдени" и заповедта да бъдат изоставени била жестока, но справедлива. Може би е било правилно, но Лечителя, потомък на възрожденци - решил въпреки всичко да не отстъпва нито крачка.
Успокоил войниците, че няма да ги изостави и никъде няма да тръгне без тях. С фелдфебела на ротата намерили лимонтузу, чай, захар, чесън - тоест онова, за което вече знаел, че помага (или „може" да помогне) при страшната болест. Потърсил го и го „доставил" най-вече за да убеди другите и себе си, че предприема нещо нужно и спасително. Но разчитал на друго: да не признае болестта, да не й отстъпи нито един войник!
Така се стига до необикновен епизод (в българската, а и в световната история), който стои непосредствено до „яфенския рейс" на Наполеон, рискувал да се ръкува с войници, болни от чума, уверен, че не ще се зарази. Поручикът знаел, че е сред войници, поразени от холера, но не приемал, не вярвал, че може да заболее сам или че заболелите ще умрат. Застанал на десния фланг на ротата. Фелдфебелът - на левия. Притичвали се тутакси на помощ на всеки войник, който изразявал страх или някаква болка. И чудото станало: нито един войник от ротата не се разболял. Холерата - след като бездруго опитала да порази ротата, все пак отстъпила и като победа на правдата - войничетата се спасили до едно.
Лечителя много пъти се бе връщал към този страшен епизод от живота си и винаги се изумяваше от силата и непобедимостта на волята, която може да надмогне и невъзможното. Неизменно стигаше до прозрението колко важна е мисълта на човек за напътстване на собствения му живот и онова, което върши. Защото без съмнение бяха победили смъртната опасност от болестта с мисълта си, че ще я надмогнат. Тази упорита и волева мисъл сякаш беше направила невъзможно заболяването. Именно тя!
Лечителя съзнаваше и своята заслуга, но не позволяваше на спомените да го ласкаят. Съзнаваше силата и значението на своя пример. Водеше се от веселата, но правдива войнишка задявка:
- Сложи на една рота командир заек - и вече имаш рота зайци. Постави й командир лъв - и получаваш рота лъвове.
Поручик, капитан, майор, подполковник Димков винаги бе командвал лъвове!
През есента на 1917 г. бил тежко ранен в корема. (Раняван е общо четири пъти - нито веднъж в гърба!) В това фатално за него сражение куршумът го улучил на лошо място и той почти мигновено припаднал. Войниците на минутата забелязали какво е станало. По веригата на отстъпващите се разнесло: „Убиха капитана! Убиха капитана!" Не го изоставили - жив или нежив - бил любимият им командир.
В лазарета, претъпкан от тежко ранени, в полусвяст очаквал реда си. Започнало да го обзема съмнение, че няма да дочака спасение, че животът е свършен. И се сетил, неподвижен на носилката (а тя била направо върху пръстта) за това с колко неща се бил заловил, колко работа го очаквала в живота... Работата оставала. Животът, изглежда, свършвал.
За малко лежал в полевия лазарет. Натоварили го на влак за вътрешността на страната, където го очаквало дълго лечение. Носилката му вмъкнали в коридора на претъпкания влак: всички места били заети. По пода лежали - в носилки или без носилки - брадясали, бледи, отчаяни мъже. Този влак бил най-тъжният и най-бавният, с който Димков пътувал дни наред към България.
Впрочем капитанът бил тъжен, но не отчаян. Отчаяние в своя живот не е изпитал ни веднъж. И сега също - опънат на носилката с незаздравяваща рана и опасност от фатално възпаление, премислял живота си - и със самата мисъл продължавал да живее, сйкаш за да остане покрай него и тя. Ден по ден и час по час в тази безизходна тревожна тъмнина, в тоя влак, пълен със стонове, охкания и викове от болка, обреченият на смърт човек събирал силите си - капка по капка, и надеждата си - спомен по спомен, за да устои на злото срещу себе си. Бездруго имал сили за това и отстоял.
Лекувал се дълго. Всичките му рани оздравели. Белезите им били скрити от дрехите.
През 1919 г. напуснал армията с чин майор и заминал за Виена с жена си. Предприема това в желанието да устрои някак семейството си в печалната, безнадеждна покруса на загубената война. Излекувал се от всички рани, но по тялото му останали белезите на вече преживяното, което го карало от ден на ден по-дълбоко да се замисля над собствената си съдба и призвание. Трудно му било да я съизмери с промените в живота, с общото униние и бедност, с ужаса на погрома. Така може да се обясни донякъде защо във Виена се заел да учи счетоводство (професия, от която смятал да се издържа), а не медицина. Жена му пък се заловила да изучава модата и се посветила на шапкарството.
Не било нужно кой знае колко време, за да установи, че от него няма да излезе никакъв счетоводител. Напротив. Връх в съзнанието, в омърлушената му душа взело усърдието, свързано с болестите и опазването на здравето.
Странно е, но от Първата световна война майор Димков излязъл озарен повече от всякога от желание да лекува! Заради това е още по-странно онова кратковременно „счетоводно начало", което така или иначе присъства в неговата биография.
Във Виена се озовал в същинско море от медицинска литература, както и от небивало научно оживление, създало името и славата на виенската медицинска школа (особено в психиатрията). Увлякъл се да изучава тези „моди", които в град като Виена следвали една подир друга, сякаш всяка произлизала от предидущата и бързала да се отрече от нея. Това се оказало важно за Лечителя. Скоро той си дал сметка какви предимства има, че е изучавал българската народна медицина - макар и между другото - и е почерпил от нея мъдростта на прозрение, което от ден на ден ставало все по-ярко.
Прехвърлил томове литература във Виена - вечер, след счетоводните занимания и с едно въодушевление, което нищо не можело да помрачи.
По-късно, когато ще си спомня тези две трудни следвоенни години, ще отбелязва с доволство, че прочел неимоверно множество немски медицински книги, че ги изучавал, водил си бележки по тях. И всички те му послужили като сетен аргумент в полза на „нетрадиционната" медицина, на „алтернативното лечение" на човека.
В края на краищата нещата заели местата си: Лечителя не станал счетоводител. На жена му пък не стигнали средствата, за да се отдаде на шапкарството, интерес към което имали само определени кръгове на обществото.
А ето и едно щастливо за него събитие: на България било разрешено да оживи армията си и, както е редно, обърнали се към най-ярко проявените офицери - сега запасняци - да се върнат отново в строя. И майор Димков се върнал във войската - за повече от 10 години.
Този епизод от живота му започва във Варна. Лечителя и семейството му пристигнали тук. Майорът бил назначен за началник на варненския гарнизон.
С какво се заловил в онези трудни времена? С какво го помнят във Варна и до днес, а историята на България ще го помни навеки? С Аспаруховия вал! На мястото, където се издигало съоръжението на Аспарух, от което до наши дни са останали само развалини, изравнени със земята, Лечителя се въодушевявал от миналото - с неговата слава и величие.
Започнал да посещава мястото и си представя какво е било то и как е изглеждало. Тревожели го въпросите: как и със силата на какви жертви Аспарух се е добрал дотук? Откъде е тръгнал? Не е ли било логично да продължи в тази именно посока, а не да „завива" на юг? Колко време е прекарал в подготовка за преминаване на Дунав - до „скока" при Варна. ]? кого е било нужно да се сражава, за да наложи волята си?
Защо така, а не инак са се сложили нещата около българската история? Какво изразяват те? Божие проклятие или, обратно, горчива милосърдност, съпроводена с предсказания за тегла и беди - безкрай. Що за знамение се таи отвъд късото, но фатално решение на Аспарух: «На юг! Там."
Пророчески думи! Жест на пророк: ръка, насочената юг, с гръб към безкрайните степи и пространства, през които години наред, крачка по крачка, в оспорване и упорство едно племе търсило и най-сетне намерило себе си.
Организирал с небивало въодушевление работата по възстановяване на вала. Тъй като успял да го види във въображението си, не му било трудно да привлече сподвижници, да организира безработни и безимотни - да се трудят за нещо, което на пръв поглед никому не било необходимо. Единствено той навярно си казвал: „Сега за нас, българите, тук няма по-важна работа от усилието да докажем и покажем какви сме били, кого сме наследили, откъде идваме и какво можем."
И така за онази далечна и смутна за народа ни година стотици варненци се хванали да „оживяват" Аспаруховия вал. Припечелвали по някой лев, но важно било самочувствието им, сякаш изведнъж досетило се за себе си в унинието на следвоенното време.
В това свое дело Димков бил подпомогнат от прославения приятел на българите - Карел Шкорпил, който между другото се занимавал с разгадаване на човешките личности по „дреболии", съхранили се някак след тях. Естествено било да се интересува от личността на оня, който „рискувал" да доведе народа си от далечното Поволжие до морето тук и да избере точно това място за свое и на събратята си отечество. Според Шкорпил Аспарух - човекът на премъдър исторически подвиг - бил личност волева, даровита, силна, целеустремена, интелектуално високо извисена. Тази реставрация на духовния облик ученият направил с помощта на запазени по негово време „отломки" - главно кости, черепи. Дошъл до извода, че племето на българите било изключително умно, достойно за историческата мисия, която му се паднала да осъществи.
През 1924 г. Димков служил в Бургас, началник на тамошната войскова част.
Печални години били тези: ден и нощ към града прииждали и прииждали изселници от Беломорска Тракия, с по една бохча вещи, гладни, полуголи, отчаяни, изтерзани. Градът се препълнил с нещастници. Те гладували. Местните жители късали от залъка си, за да ги нахранят, но гладът бил повсеместен.
За тези хора било истинско щастие, че тамошната военна част се командвала от майор Димков. Тутакси се заловил за работа, отделил превозни средства: каруци, коне, съоръжения и всичко, което било в негова власт, за да помага при различните работи, свързани с устройването на бежанците.
Но най-важното, с което се захванал, било събирането на помощи от къща на къща. Оглавил работата така, че от всеки дом, от всяка къща, дюкян, учреждение, всичко, което би могло да се насочи в помощ на преселниците, било заделено и предоставено на нуждаещи се.
Застанал начело на благотворителния комитет, който тръгнал от човек на човек измежду по-заможните хора в града, за да изиска помощ, да получи подкрепа.
Десетилетия по-късно, като разказваше този епизод от живота си, той се просълзяваше от жал за нещастните си сънародници, продължаваше да страда от тази въпиеща неправда, която ги бе сполетяла като българи, бе ги обрекла на полугладно съществуване и несвършваща се до ден-днешен беда. Разправяше и един епизод, който приличаше на легенда: лично посетил най-богатия бургаски търговец. Последният без охота извадил някаква банкнота и сърдит я подал на офицера. Димков поел банкнотата и прошепнал:
- Само тази ли?!
- И това е много за тези никаквици! - избухнал скъперникът. -Махайте ги оттук, напълниха града с болести и боклуци, навред воня и смет!
- Как смееш! - вън от себе си, за пръв и навярно за последен в живота си, извикал Димков и изтеглил сабята от ножницата.
„Щях да го убия като нищо - не пропускаше да прибави към разказа си Димков. - Кое как, сдържах се, ръката ми трепереше, като стисках сабята над главата на оня мерзавец..."
През 1934 г. подполковник Димков служил в Карлово. Съдбата и тук му изпратила изпитание. То е свързано с Левски. В тогавашната община взели решение да съборят родната къща на Апостола. Както се оказало впоследствие, черното решение произхождало от черни Души, далечни роднини на Левски.
Димков научил в последната минута, че в общината решили да съборят родната къща на Дякона (оправданието за това бил уж новият регулационен план). В деня, когато работници щели да започнат събарянето, изпратени от него войници обкръжили къщата и преградили всякакъв достъп до нея. Събарянето било осуетено. Но то струвало много ядове на Димков: била организирана хайка против него; написали изложения до командващия войските в Пловдивски окръг за „своеволията на подполковника". Стигнало се дори дотам, една сутрин с военен джип в Карлово да пристигне самият генерал, Димков го посрещнал сдържано и почтително. Генералът настоял да изслуша подполковника. Последният му разказал всичко. Накрая заявил:
- Може да отмените заповедта ми, може да разгоните постовете, които съм разположил, но тогава ще трябва да прегазите мен, за да стигнете до такова престъпление! Защото само най-голям враг на България може да се реши да събаря подобна светиня!
Подполковникът бил наказан - „формално" макар - за действията си, но генералът разбрал за какво става дума и помогнал да се спаси къщата на Левски.
Уместно е да се припомни епизодът, който Петър Димков не пропускаше да разкаже, колчем станеше дума за родната къща на Левски. Явили се при него (първия военен командир на Карлово) група местни турци - из сиромасите най-вече. Те също научили, че общината възнамерява да събори родната къща на Апостола, а подполковникът се възпротивил...
- Да те благослови бог и да те пази - заговорили развълнуваните турци, - че така браниш къщата на Ицко!
С това име назовавали Апостола (споменавали го помежду си), макар че всъщност никой от тях не го познавал лично. Но знаели за какво се бие, искали и те тази правда, за която той загинал. Предали парите, които били събрали помежду си - за да се възстанови къщата на Апостола, да се поправи и подкърпи. Те набавили бояджийската посуда, която била изчезнала от къщата, а дотогава била неразделна част от нея. С една дума турската сиромашия почувствала за какво става дума и безстрашно се намесила, за да се отстои правдата.
Този епизод от пребиваването си в Карлово Лечителя разказваше винаги с треперещ глас. Сълзите напираха в очите му. Изпълваше го гордост и умиление.
Бездруго примерът на Левски бе направил от него вдъхновен почитател на републиката, за която бе мечтал Апостола. Той бе убеден републиканец.
Димков беше един от най-ярките патриоти, които е имала България. Неговият живот се бе „слял" без остатък с живота на Отечеството, бе осмислен от дълбока убеденост, че България е единствената в света, достойна за любовта, която изпитваше към нея. Любовта му към България сякаш излизаше извън всякакви измерения, тя озаряваше всичко, вдъхваше възвишен смисъл на живота му.
Преди всичко друго - като природа - за Лечителя България бе най-красивото, което има на този свят. Къде другаде на планетата върху педя земя се е събрала толкова хубост и благодат, красота и вдъхновение, радост и свежест? Получаваше се така в неговото преклонение пред България: можеш и трябва да обичаш тази земя, защото няма друга като нея! Тя заслужава любовта, преклонението и възхищението на повече от всеки друг кът на света.
Но това едновременно е и знакът на някакво височайше благоволение към българите, на които е отредено да пуснат корен в тази част на света, да се раждат и умират тук, да се борят и побеждават в пределите на едно Отечество, което никой с нищо никога не би могъл да им замени.
Лечителя бе обиколил крачка по крачка, педя по педя нашата земя. Познаваше я още от дете и след това - цял век - дълъг живот, възвишено осмислен от прекрасната природа, сред която се е появил, развил, възмогнал. Знаеше всяка българска рекичка, долчинка, село, град, местност. Беше ги обикалял - понякога „просто така" от любов, от дълбока вътрешна потребност, а най-често по повелята на военната служба, на войнишкия дълг или по-късно във връзка с титаничното усилие да се опознае българската народна медицина - навред, където се проявява тя, чрез хората, които вярват в нея и я признават.
Едновременно възвишено-патриотични и логично-прагматични са били поводите, тласкащи го към дълги, непрекъснати пътувания. Това са били, може да се каже, експедиции на неговия търсещ дух из пределите на нещо, което няма граници: любовта към отечеството. При него тя винаги е била съчетана с любопитството да научи всичко, което още не е успял да узнае, за да се превърне в призвание любовта му към тази единствена страна в света: неговата Родина.
Прераждането
Лечителят вярваше в преражданията и имаше множество причини за това. Прераждането е израз и последствие от необходимостта човешкото същество да се усъвършенства. Дотолкова насъщно за него, че просто е неделима част от живота му (в пределите на едно поколение) и по-нататък в бъдещите прераждания, нужни преди всичко като условие (време, опит, прозрения) да се участва в безкрайния процес.
При всеки човек има някаква „своя особеност" и тя се оказва не нещо друго, а основна, водеща или направляваща „черта" на неговото битие, на личното му развитие в гъмжилото от подобните развития, във всяко от които е ангажирана конкретната („текущата") негова съдба -в пределите от едно раждане до „полагащата й се смърт". Попитах веднъж Лечителя каква е при него тази водеща, първоопределяща същност. Отговори тутакси, като човек, дълго и проникновено обмислял една тайна:
- Медицината! Лекуването на болестите!
Съзнаваше това като върховно призвание, на което е посветен „абсолютно цял" - не само в този свой живот, с тази своя настояща дейност, а изобщо. Тоест откакто съзнанието му „съществува" в неговата конкретна биологична и духовна същност, то е свързано с комплексността от подробности, качества, стойност и пр., олицетворяващи се в момента от онова, което е, и което е продължение (естествено и категорично), на което е бил „преди" в предишните си съществувания. Веднъж сам обясни какво значи това, в какво се изразява:
- Човек живее на земята един миг. То е всъщност цял век. Името му означава именно това: един век. Толкова „време" (живот) е отпуснато на човека. Никак не е малко. Напротив, съобразно възможностите на всяко конкретно битие (живот) на човека са предоставени възможности да направи истински чудеса - в усъвършенстването на тази една-единствена добродетел, която го отличава в това му битие (или във всички прераждания досега). Ако се вгледаме в днешното поколение - по степен на историческа зрялост, на усъвършенстване като последствие от досегашното участие в преражданията (във вечно възмогващ се към красота и съвършенство живот), - сега ние се намираме в 30-35-ото си прераждане. Много сме далеч от съвършенството, което се постига за 500 и повече прераждания...
Казано иначе, Лечителя имаше ясно съзнание за себе си не само като конкретност - във времето и пространството, във вечно продължаващия живот, но и като обособена същност, натоварена с труден, ала щастлив и благороден дълг. Бе радостен да го съзнава. Позволяваше си (рядко впрочем) да напомни, че преди много и много години, по времето на богомилите, бил уважаван знахар със странна съдба: прокудили го от отечеството му, та тръгнал да се труди за людете с две торбички през рамо: в едната билки, в другата - хлебец. И където минавал, раздавал утеха, лекувал, помагал, благославял. И продължавал в дълго скитничество - през времето и пространството. А в предишното си прераждане (т. е. в отрязъка живот и време през втората половина на миналия век) бил италиански лекар, участвал в борбата с епидемиите от чума, спасявал хората, проникнат от безстрашието, което идва от правотата и честността ни. Не пропускаше да прибави, че бил погребан в едно римско гробище...
Откъде знаеше всичко това? Колкото пъти съм го питал - толкова пъти ми е отговарял със загадъчна старческа усмивка:
- Дадено ми бе да узная.
Интонацията, с която обсъждаше проблемите на смъртта и живота, подсказваше самоувереност, загатваше за едва ли не безразсъдна храброст. Случвало се е да го питам не се ли бои, че е живял толкова много на тази земя, и че...
- Никак! - винаги ме бе прекъсвал той. - Никак! Сега да кажат тръгвай - и ще тръгна.
Кой можеше да му каже: „Тръгвай!" Върховният разум, Висшият разум, Провидението, Бог - единна и величествена съвкупност от най-възвишени стойности, до които се бе домогнал по силата на собственото си самовъзвисяващо се битие, равносилно на пророчество. Да, защото мисълта е пророческа. Т. е. основната дарба на човека - дарбата да мисли и осъзнава - е и вид пророчество и неговата глъбина Зависи както от проникновението на отделния индивид, така и от °нова, което се „предава" от опита на всички през „цялото време".
Беше странна тази храбра радост на Лечителя! Да тръгне - и то колебание, - означаваше да поеме „за отвъдното" без бавене с някакво едва ли не радостно очакване, с непоколебима увереност, че върви към по-добро.
А неговите любими хора тук? Дъщеря му - нежна и талантлива художничка? Синовете му Георги и Любчо? (Любчо - жив образ на баща си, изваян от доброта и благост, негово копие.) А жена му -бдяща, грижовна, вярна сянка, която го бе съпътствала цял живот? Как щеше да ги напусне, да изчезне, да ги изостави?
Всичко това с трогателните привързаност, които го олицетворяваха, не пречеше - напротив! - на чудото на прераждането, което така или иначе е чудо на отчуждението. На раздяла и сбогуване. Изглежда, онова, което Лечителя очакваше оттук нататък - макар да бъде свързано със смърт, с толкова традиционна и неотменима печал, все пак бе нещо друго. Той не само предполагаше, че е така, но беше непоколебимо уверен в него. Тайнството на смъртта не бе нищо друго, освен тайнство на новата милост, която се оказва на човека - след като е преживял сегашния си живот, да бъде „повишен" в следващия, разграничен от паузата на едно „временно умиране" и всичко, което го придружава.
Тласкан напред и напред в подемите си на настоящото битие, той проникваше все повече и „по-оптимистично" в следващото и го чакаше с вяра и упование. Без тази вяра и упование да го потискат с угризения, че изневерява на преживяното досега, на онези, с които е било преживяно (или по-точно: осъществено по законите на взаимопомощта). Като посочваше броя на преражданията (своите и на други личности), формираше представата си за времето и неговия ход, „проникваше" до онази тайнствена идея за начало и край (за „всичко и нищо"), която естествено възниква в подобни случаи. Защото ако е вярно например, че се намираш в тридесет и петото си прераждане, уместно и неизбежно е да попиташ: „А кога е било първото и как се е осъществило то? От какво е произлязло? Кой го е напътствал?"
Ето някои от най-важните напомняния на Лечителя, изразяващи неговата непоколебимост и увереност.
Прераждането е безначален и безкраен процес-- може би не сам по себе си, а като ярка съставка на битието въобще. Започва с възникването на мисълта, т. е. със способността да се осъзнава светът и да се прониква в неговите закономерности и се усъвършенства по-нататък именно във връзка с нея. Тя пък, от своя страна, повлияна от конкретните събития и обстоятелства, съпътства всяко лично битие.
Усъвършенстването е безкрайно, макар сега засега да има и претенции за „проектиране" във времето. Едно указание е например „доказаният" факт, че Буда се е прераждал 540 пъти. И е постигнал съвършенство, признато от всички.
Това е и примерът за всеки човек: много и много трябва да работи над себе си, да се усъвършенства във всеки живот, при всяко прераждане, за да постигне „предела". Всъщност има ли предел? Би трябвало да има. Но Лечителя напомняше:
- Предел няма.
Пределът означава край, спиране, предложение за завършеност и „стопиране" във времето и пространството. Израз на това за човека (и комай не само за него) е смъртта, умирането. Излизаше обаче, че смърт няма. Бе го казал дословно:
- Смърт няма. Човек е безсмъртен. Животът е велико благо, защото няма нищо извън него, което да го оспорва.
Преражданията - в неговите схващания - бяха етапите на възходящо усъвършенстване, различно за различните люде, в различните условия и предпоставки. Но каквото и да е то - разбираемо е, че човек трябва всячески да участва „с всички сили" в този процес. Много грубо престъпление и невежество е, ако човек сам реши да сложи край на този процес - тоест да се самоубие. Формално това е убиване, смърт (върховно провинение пред живота въобще), но то е дезертьорство, което се наказва. Как? С „отлъчване" на самоубилия се от всеобщия процес на живота и усъвършенстването за 600 години. Наказание страшно и жестоко, ако се разсъди по-дълбоко.
„Съображението" като че ли бе в състояние да внесе обреченост в съдбата на личността, на конкретното битие. Но Лечителя никога не бе го схващал така. Напротив: водещото, върховенството в процеса на усъвършенстване на всеки човек е самият човек, съзнанието му за призвание и дълг, за взаимопомощ и достоен живот. Казано инак: в процеса на усъвършенстването и прераждането човек издига себе си и прави това (или би следвало да го прави) с върховно съзнание за Дълг, призвание, съдба.
Той схващаше прераждането като нов живот, надарен с всички предимства на началото, на новата възможност, на новия опит и усърдие. Когато изповядваше, че е готов тутакси да тръгне към „отвъдното" („ако го повикат"), не пропускаше да отбележи предимствата нз уж трагичното събитие лично за себе си:
- Ще изоставя тази мърша - казваше, като пощипваше с два пръста предраменницата си или: - Ще захвърля този вехт костюм, ще запокитя дрипата, която нося сега (тоест пак костюма си, който обаче винаги беше в идеален ред, увенчан неизменно и с вратовръзка), и ще тръгна!
Ако се съди по интонациите, с които разгадаваше приключението на смъртта (предизвестие за прераждане), наистина никак не се вълнуваше и тревожеше. Напротив, очакваше го като награда, както човек получава отдих в края на напрегнат ден. Представата му за това бе категорична, изградена много внимателно от различни впечатления или знамения („които му е било дадено да научи").
Вярваше, че в минутата на смъртта - където и да застигне тя човека - около него веднага се събират най-близките нему покойници, за да „подложат" рамо, да подемат душата му и я отнесат там, където обитават и те. Би било чиста фантастика, ако не го споделяше с дълбока, нетърпяща възражения и изискваща уважителност вяра в онова, което идва.
Подразбираше се, че близките покойници, които светкавично се отзовават - из небитието, из безкрайността на пространството и времето, - заобикалят с грижа и внимание „новопочиналия", а съвсем не го потапят в някакво страдание или каквато и да било заплаха за разплащане - след „грешен живот". Напротив! Схващането е не само любопитно: то е знаменателно. Но и утешително като важна информация за „отвъдното", в което - така се смята досега - човек уж не присъства.
Но личността има доста ясна представа за това „отвъд" и в нетърпението си да го узнае с голяма и силна емоция го е квалифицирала (преди още много векове) за ужасно нещастие, страдание, ужас. Свързала го е с апокалиптични представи за жестока разправа -каквато няма и не може да има. Изобщо всеки от нас тепърва ще коригира представата си за отвъдното!
Димков бе изградил своята и тя бе достоверна. Самият той поясняваше:
- Изчезвам от този свят за десет, за петнадесет години и се появявам отново, за да продължа.
Тоест извършва се прераждането в новородено „подходящо" същество, за да се продължи досегашната „генерална линия" на развитие и усъвършенстване. Получава се нещо странно, за което той не бе пропуснал да мисли: оня, който умира и се преражда, неизбежно става „по-млад" от вече родените, които формално може да се „окажат" негови деца.
- С децата внимателно! - често предупреждаваше без повод, сякаш като внезапен израз на някакво хрумване. Добавяше: - Не бий детето си - биеш баща си!
Няма нелечими болести!
Как бе осъществил делото на своя живот? Как се бяха обособили тези три големи тома, включващи българското знание за болестите и лечебните средства, озаглавено „Българска народна медицина"? Казано инак: как „се събра" на едно място морето от сведения, пръснати във времето и пространството, и недостъпни за погледа на страдащите?
Благоговейно признаваше, че тази медицина за него започва с рецептите на майка му, които записал под нейна диктовка. Немного на брой рецепти за най-банални заболявания. Ето основополагащото събитие, с което започва „Българската народна медицина" на Димков. Решаващо се оказало синовното признание, любовта към майката, вплетена в едно толкова необикновено дело, каквото било това първо „рецептурниче", отразяващо знанията и умението на една мъдра жена. А всъщност то е само началото. За едно момче на 12-13 години, записало рецептите на майка си, те са само първата крачка в началото на един път, който не е било възможно да се предвиди. Изпълнен със съзнание за полезността и необходимостта от въпросното дело, Лечителя постепенно, но упорито се приспособил към тази вече единствена и въодушевяваща цел на живота си. Нямал избор: можел да „сглоби" „Българска народна медицина" по един-единствен начин -като събере цялото знание на българите за болестите и лечението им. Такива опити са правени и преди него, и много отдавна, но всички те (някои широко известни и „популярни") не са нищо друго, освен непретенциозно събиране на едно място чутото и наученото - за болестите и лечението им. В историята на българската народна медицина съществуват множество подобни „записвания". Достатъчно е да се постави кое да е от тях край 3-те огромни тома на „Българската народна медицина", за да се „види" разликата, да се осъзнае необик-новеностга на делото, осъществено от Димков.
Случило се така, че търсаческата, „изследователската" работа, придружаваща (а и обуславяща) събирането на народната премъдрост за болестите и лечението им, разбудила вродения гений, който носел в себе си. И въпросното събуждане се обособило като необикновено упорит стремеж, небивало рвение и постоянство, готовност и всеотдайност - събрано във винаги остър и бдящ интерес към всичко, което засяга болестите и лечението им.
Изпъква моментът на състраданието, който може и сам по себе си да мотивира подобно страдание: безброй хора боледуват, стотици са болестите, от които страдат - всекидневно и повсеместно възниква необходимостта да се справят с някакво заболяване. Естествено било да си помагат един на друг, да си съобщават вече наученото, да се съветват, като се осланят на преживяното и (това е особено важно) на чутото от някого. Изобщо векове наред до възникване на възможността за записване и съхранение медицината била като фолклора -предавала се е от уста на уста.
Лечителя се оказал исторически най-подготвеният да сложи в ред хаотичното дело: да извлече от познавачи, лечители, мъдреци, страдащи и пр. онова, което те знаят и могат да разкажат за страданието си, за предприетото лечение, за резултатите от него.
Как го е осъществил? Най-напред - със съзнание, че трябва да се залови за него. Случаят наподобява гениалната идея, озаряваща големия творчески ум. В един момент, в началото на века, не в България, а в Петербург Лечителя стигнал до тази идея. Може да се каже, че тя го връхлетяла внезапно, като мълния.
Става дума за времето, когато успял да се справи със собствените си „тайнствени болести". А то не ще да е било банално излекуване от беда. Това е сякаш промисъл, „поръчителство" (чрез щастливата избава от болестите), че съществуват възможности да постигне изумителни неща. Много вече са постигнати, но са „пръснати", предават се от уста на уста като народни песни. Сравнението е благодатно: както една народна песен, предавана от поколение на поколение с всеки нов вариант се приближава до „увенчаващата завършеност", до съвършенството си - така и с рецептите, съобщавани от човек на човек (от болен на болен), се осъществяват „конкретни" подобрения, с които те придобиват най-автентичен, т. е. най-действащ вид.
Но докато с народните песни се занимава цял народ и всеки на своето място, по свой повод „внася" нещо в известната песен и прибавя и лично участие, в делото по събиране и усъвършенстване на народните рецепти за болестите Лечителя бил сам.
Неговото дело е лично!
В Петербург той доста разширил рецептурничето, продиктувано му от майка му - просто от нанасяне на всяко съображение, съвет, указание и п р., на които бил свикнал да дава ухо и си води записки. Към вече известното добавял ново и ново. Особено любопитен бил към преболедувалите някоя болест и излекували се от нея. Записвал лековете, начина на приложението им. Следвало „двойно проучване": на едно победено заболяване чрез конкретното лечение, което завършвало с успех, и вникване в „симптоматиката" на болестта, при която се е получил съответният резултат.
Всъщност това е било и най-трудното за него. Не е разполагал с убедителна нозология, т. е. уточнения на симптоматиката на отделното заболяване. Не се осланял на достатъчно убедителни и надеждни схващания, уточнения (постигнати в хода на съответната лечебна практика или почерпени от конкретните случаи). Нямал подобна опора. Трябвало да си я създава сам. Така че всяка нова рецепта, която включвал в своите рецептурници, била едновременно и някакво уточнение (или въпрос, съмнение, „хипотеза"), отнасящо се до болестта, а не само до лечението й. Тук прозира цялото величие на подвига: Лечителя изучавал лечебния опит на народа и едновременно - за себе си и за всички - уточнявал познанията за болестта, предрешаващи в някаква логична степен приложението на конкретно лечение (което на свой ред в хода на практическото си осъществяване му давало съответното основание за корекция, изменение, усъвършенстване). Поставял всяка нова рецепта, медицински факт, наблюдение и хрумване в съответствие с онова, което е могло да се съпостави, за да „придвижи" макар и крачка напред голямото дело.
Вършел го със съзнанието за върховен патриотичен дълг. В продължение на години трупал рецепта след рецепта. При всеки разговор, все едно къде, при всяко упоменаване на болест и лечение, съвет или съждение тутакси записвал онова, което му се струвало важно. Понататьк усилието му изглежда раздвоено: от една страна, „количеството" конкретни рецепти, съвети, указания и пр. изисквали подбор - т. е. преоценка, която била възможна само при съответно преосмисляне на конкретната болест, на представата на народа за нея и лечението й. Казано инак, събирачът на рецепти Димков изграждал „в себе си" познавача на болестите. Вън от тази двойна зависимост би било невъзможно да сложи ред в собственото си дело, което към годините на Първата световна война вече взело „големи размери". Разполагал с няколко хиляди записки на рецепти, които постоянно разширявал, усъвършенствал или осъждал на забрава (когато намирал основанията за това). А основание за подобна селекция е могла да бъде само убедеността му, личната му преценка за болестта съобразно познанието за нея.
- Със своята народна медицина - неведнъж бе говорил той -българският народ се е лекувал в продължение на 1200 години. - Имаше предвид и епохата до Освобождението; снизходително „изваждаше" времето след Освобождението като „нов" период и уточняваше: - Тази медицина е доказала категорично своята полза. Без нея не би имало български народ. Той просто не би оцелял от болести и епидемии!
Успоредно (а по-точно е да се каже взаимнообусловено) усъвършенствал познанията си и в друга област: ирисовата диагностика. За нея научил каквото е било възможно да се научи още в Петербург. Силно го впечатлил разказът на унгарския медик Печкели, който през една лятна ваканция гостувал в имението на свои близки и като тършувал из плевника, изведнъж се видял пред бухал, който нощувал (денувал) на въпросното място. Поразителна среща, с огромно значение за медицината! Печкели инстинктивно протегнал ръка да хване птицата и я сграбчил за крака. Тя била едра и силна, тутакси разперила крила, за да се изтръгне от ръката му, и при това усилие кракът й се пречупил. Буквално от сантиметри, очи в очи с птицата, той видял как в огромната зеница на бухала мигновено - в мига на счупването - потъмнял един отрязък от ириса на окото.
Било като знамение! Мнозина го сочат за начало на ирисовата диагностика, но истината е друга - например на древните египтяни била известна „живата връзка" между болния и неговия поглед. Премъдри лечители се научили още в онази епоха да гадаят какво точно показва окото, когато „в него" се появи „това" или „онова". По времето, когато бил в Петербург, юноша с високо съзнание за „свое дело" в живота, ирисовата диагностика се ползвала с достатъчно авторитет - и най-вече защото до помощта на опитни ирисолози прибягвали членовете на императорската фамилия.
Набавил си всички възможни книги по този въпрос и скоро изучил всичко, което било възможно да се научи за ирисите и съответните болести. Осъзнал нещо извънредно важно: има толкова ириси, колкото хора и толкова промени в ирисите, колкото са болестите им. Това означава: всеки ирисолог преуспява в своя система за диагностика по ирисите. Така от началото на този век Лечителя започнал да формира своята ирисова диагностика, която бързо и успешно усъвършенствал.
Въпросното прецизиране е аналогично на работата му над рецептите. За да се ползва „достоверно" от него, трябвало да го пресътвори. Нямало „готови" ирисологии. Доказва го със своята „Карта на ирисите", а по-точно „Ключ на очната (ирисовата) диагноза". Това е „карта на двете полукълба" - т. е. на двата ириса, в които на определени точки, с абсолютно установено месторазположение се „разполагат" всички промени на съответно („реципрочно") място в тялото. Проектират се като точки цели органи -например сърцето. Неговата проекция е в левия ирис, на нивото на стрелката, показваща три часа, и почти на средата между вътрешното и външното ограничение на ириса. Това е едно малко „островче", върху което се очертават - „ден и нощ!" - сърцето с възможните (и често фатални!) промени. Те се определят най-напред от точната локализация (на местоположението). Уточняват се в определена последователност - от горе на долу: аорта и медиастинум, ляво предсърдие, лява сърдечна камера с клапата й, дясно предсърдие, дясна сърдечна камера с клапата й, сърдечна обвивка (перикардиум)... Всичко е „проектирано" фактически върху една точка на ириса! Но за опитното око то е достатъчно и Лечителя никога не бе грешил в своите прозрения. Важен диагностичен знак в ириса е цветът на „точката". Той по правило е червен, но съществуват безброй нюанси, изразяващи здраве или болест, зараза, травма и всичко, което може да се случи. Този цвят също има оттенъци, изразяващи особености на поражението.
Разбираемо е защо при ползването на въпросната диагностика се иска остро, бързо и впечатлително око. То е също „нещо, което се изучава и усъвършенства". Той се бе захванал с него още в армията, в самото начало. Научил се бе да „поглежда" в очите на другарите си -по различен повод и най-често „на шега". Но с тези надзъртания оформял своята представа за болестите и проекцията им в ириса. От време на време подхвърлял какво „вижда". Към неговите занимания се отнасяли с разбиране и търпение. А чрез тях той набир!|л самочувствие за отговорностите, които съдържа всяка диагноза. При истински болен. С истински „поразени" ириси.
Става дума за епизод в „сянката на биографията" на Лечителя, но той му отдаваше голямо, едва ли не страхопочтително значение. Свързваше го със случай от своя живот (службата си) в Бургас в трагичните следвоенни години. В близко семейство единственото им детенце заболяло от дифтерит. Лечението вървяло трудно, болестта напредвала. Лекарите, които се грижели за детето, започвали да свиват безпомощно рамене. Една вечер те за последен път посетили детето и съобщили на родителите, че по-нататъшните усилия са безполезни.
Лечителя и жена му също били там. Всички посърнали освен Димков, който забелязал в израза на болното дете нещо особено. Усетът му подсказвал, че ще има промяна и тя вече загатва за себе си в поведението на обреченото дете, което изглеждало смъртно уморено и изтощено. И все пак...
Същата вечер Лечителя се престрашил (почти 20 години откак се занимавал с ирисология). Казал:
- Я да видя и аз какво става!
В покрусеното мълчание на присъстващите извадил от джоба си лупата за марки (с която не се разделял) и батерийка. Лъчът озарил „подземието" на ириса. В него изведнъж открил промяната! Болестта отстъпвала - това установил на секундата и в радостно изумление огледал всички:
- То оздравява! - споделил той. - Спасено е!
„Ирисовите прозрения" заемали навярно второ място в главния интерес на Лечителя към болестите. От рецептите на майка си до томовете „Българска народна медицина" той положил невъобразим, титаничен, исполински труд да събере в едно всички „възможни" български знания за болестите. Проявил необикновено търпение, изумителна воля и старание. Защото всяка рецепта, която научавал, не само записвал тутакси, но и „проверявал". Съпругата му разказваше с колко нови и нови задачи я отрупвал всеки ден: като жена тя безспорно по-добре от него умеела да си служи „с варене и печене" - т. е. готвене, каквото в известен смисъл били тези безкрайни изпробвания на рецепти, с които той се занимавал от сутрин до вечер.
Особена грижа за него били „необяснимите" рецепти, почитани сред народа без доловимо основание за подобно отношение. Изпробвал" и тях. Може да се каже „дегустирал" ги, защото непрекъснато се въртял около жена си, докато тя по негово указание приготвяла една или друга отвара. Лечителя едва дочаквал последната да изстине и пристъпвал към „лична