Във всеки човек са заложени способности, чрез които той може да достигне до познанието за висшите светове. Въпросът е с какво да се започне, за да се пробудят тези способности.
Авторът на книгата, д-р Р. Щайнер /1871-1925/ е немски философ-мистик, основател на антропософията. В тази книга той разглежда в светлината на окултизма свръхчувствените светове, проследява пътя на ученика на окултизма през отделните етапи на неговото развитие, разглежда астралните центрове /чакри/, устройството на етерното тяло и дава много практически упражнения за тяхното развитие.
СЪДЪРЖАНИЕ
Глава I Свръхфизичният свят и неговото познаване
Глава II Как се постига познанието на свръхчувствителните светове
Глава III Пътят на ученичеството
Глава IV Подготовка
Глава V Просветление
Глава VI Посвещение
Глава VII Висшата култура на душата
Глава VIII Условията на ученичеството
Глава IX Астралните светове (Чакри)
Глава Х Устройство на етерното тяло
Глава XI Изменения в съновиденията на ученика
Заключителна глава
ГЛАВА I
СВРЪХФИЗИЧНИЯТ СВЯТ И НЕГОВОТО ПОЗНАВАНЕ
Напълно естествено е, че повечето хора, които се запознават с трансценденталните истини, задават въпроса: по какъв начин бихме могли сами да достигнем такова познание. Ние знаем, че характерната черта на съвременните хора е нищо да не приемат на вяра, на базата на авторитета, а всички свои представи да основават на собствени съждения. И затова, когато мистиците или теософите твърдят, че е известно нещо за свръхфизичната природа на човека и за съдбата на човешката душа и дух преди раждането и след смъртта - те веднага се срещат с този основен въпрос на нашите дни. Такива догми - според мнението на питащите - могат да имат значение само за този, на когото се покаже и начинът, с помощта на който той би могъл сам да се убеди в тяхната истинност.
Това изискване е напълно законно и нито един истински мистик или теософ не може да не признае неговата справедливост. Но вярно е също така и това, че у болшинството от тези, които си задават въпроса, съществува чувство за недоверие или за превзет антагонизъм към твърденията на мистика.
Това чувство става особено забележимо, когато мистикът започне да излага как могат да бъдат познати разкритите им вече истини, понеже тогава те му казват: "всичко, което е истинско, може да бъде доказано, докажете ни това, което вие твърдите". По-нататък скептиците предполагат, че истината трябва да бъде винаги нещо просто и ясно, нещо достъпно и за най-скромния интелект и прибавят, че истината не може да принадлежи на няколко избрани, на които тя се дава като някакво "особено откровение". И благодарение на това разсъждение вестителят на трансценденталните истини често бива отхвърлян, защото той не може - подобно на учения - да даде такива доказателства за своето учение, които биха могли да бъдат разбрани от всички. Освен това мнозинство, се срещат и хора, които по-внимателно отхвърлят свидетелствата на мистика, но и те не желаят да подложат неговите свидетелства на по-грижливо разглеждане, като обясняват своето нежелание с това, че им се струват противоречиви на обикновените схващания на разума. А след това те се успокояват с мисълта, че човек не може да знае, какво става вън от пределите на раждането и смъртта, че това е нещо, което той не може да познае с помощта на сетивата.
ГЛАВА II
КАК СЕ ДОСТИГА ПОЗНАНИЕТО НА СВРЪХЧУВСТВЕНИТЕ СВЕТОВЕ
Във всеки човек спят способности посредством които той може да достигне познанието на висшите светове. Мистикът, гностикът или теософът говорят за света на душата и на духа като за понятия толкова действителни, колкото за другите е действително това, което се вижда с физическите очи и се усеща с физическите ръце. И неговите слушатели са в право да твърдят, че онова, за което той говори, аз мога също да узная, ако развия в себе си онези сили, които в него са вече пробудени, а в мене още спят. Въпросът е само с какво да се започне, за да се разбудят тези сили. На това могат да ни научат само онези, които вече са ги пробудили.
От незапомнени времена са съществували школи, в които лицата, които са развили висшите си способности, са давали наставления на онези, които са се стремели да развият в себе си същите способности. Такива школи се наричат езотерични или тайни школи, а обучението, което се преподава там - обучение в тайната на окултната наука. Никак не е чудно, че казаното може да предизвика недоразумение - защо тези лица крият своите познания? Ако в тях има неща действително сериозни, то няма нужда до ги държат в тайна, напротив, може и трябва да ги откриват и направят достояние на цялото човечество.
Посветените в същността на тайното знание ни най-малко не се учудват на такова разсъждение на непосветените. Тайната на посветените разбира само този, който сам е посветен до известна степен в тайната на живота. Но пита се, по какъв начин непосветеният може да почувства някакъв интерес към тъй нареченото тайно знание? На какво основание той трябва да търси такова знание, за природата на което не може да си състави някаква представа? В основата на този въпрос лежи грешното понятие за същността на тайното знание. Всъщност тайното знание се подчинява на същите закони, както и всяко човешко знание. То е тайна за средния човек в същия смисъл, в какъвто писмото е тайна за неграмотния. И както всеки може да се научи да пише, ако избере правилен път, така всеки може да стане таен ученик и даже учител, ако избере съответния път. Само в едно отношение условията тук са други, а именно: независимо от желанието на човека за усвояване на изкуството писане, могат да се явят препятствия като бедност или културните условия, в които човек е роден; за достигане познание на висшите светове за този, който сериозно търси това, не съществуват никакви препятствия.
Мнозина смятат, че учителите, които могат да дадат разяснение за висшите знания, трябва да се търсят на определено място. Всеки, който сериозно се стреми към висшите знания, няма да се бои от никакви препятствия, за да намери Посветения, който да го въведе във висшите тайни на света. От друга страна, за всеки трябва да бъде ясно, че и посветеният при всеки случай ще намери този, който сериозно и дълбоко се стреми към висшето познание, защото съществува строг закон за Посветените, според който никой човек не се лишава от правото на знанието, до което той е дорасъл вътрешно. Заедно с този закон има и друг също строг закон - на никой не могат да бъдат дадени тайните знания, за които той още не е повикан. Колкото е по-съвършен Просветеният, толкова по-строго се изпълняват от него тези два закона. Орденът на Посветените е ограден с непроницаема стена и двата посочени закона образуват връзките, които свързват съставните части на тази стена. Ти може да се намираш в най-интимна дружба с Посветения, но тази стена ще те разделя от него дотогава, докато не станеш също Посветен; ти можеш напълно да се ползваш от любовта и сърцето на Посветения, но той няма да ти повери своята тайна, ако ти не бъдеш достатъчно зрял за това; ти можеш да го ласкаещ, можеш да го питаш, нищо не може да го застави да ти открие онова, което той не смее да ти открие, докато ти не си подготвен да го разбереш правилно.
Пътищата, които водят човека към зрялост и го правят достоен да възприеме духовната тайна, са точно определени. Тяхното направление е начертано с вечни букви в храмовете, където Посветените пазят висшите тайни. В старите доисторични времена тези храмове са били видими и за физическото зрение. Сега, когато животът съвършено е изгубил духовността, те са невидими за външното око. Но те съществуват навсякъде и всеки, който ги търси, ще ги намери.
Само в своята собствена душа човекът може да намери средствата, които да накарат Посветения да се разкрие пред него. Той е длъжен да развие в себе си до висока степен известни качества, и само тогава може да му бъдат съобщени висшите съкровища на духа.
Известно основно настроение на душата трябва да послужи като начало на това. Окултистът нарича това основно настроение път на благоговение, и само този, който притежава такова основно настроение, може да стане ученик. Опитният в тази област знае какви наклонности се забелязват в детинство у тези, които по-късно стават ученици. Има деца, които със свещен трепет гледат на почитаните от тях личности. Подобно отнасяне събужда в дълбочината на тяхната душа чувство, което унищожава всяка мисъл за критика, всяка сянка за противодействие. Такива деца стават юноши и девойки, които са способни да се радват, когато гледат нещо достойно за почит. От такива деца излизат много ученици. Ако някой стои пред вратата на дълбоко почитан човек и го изпълва свещен трепет, когато влиза в стаята, която му се струва светилище, той притежава чувство, което може да послужи като зародиш за неговото бъдещо ученичество. Честит е този, който носи в себе си такива наклонности. Но не трябва да се мисли, че такива наклонности носят зародиш за сляпа покорност и робски чувства. Опитът показва, че по-добре от всички и по-независимо държат главата си тези, които знаят да благоговеят там, където благоговението е уместно. А то е уместно тогава, когато произтича от дълбочината на сърцето.
Ако ние не повикаме към живот от дълбочината на нашето сърце ясното съзнание, че има нещо по-високо от самите нас, то ние не ще намерим в себе си сили, за да се издигнем до висшите възприятия. Посветеният е придобил сила да повдига главата си към висините на познанието като е склонил сърцето си към дълбоко и живо благоговение. Духовните висини могат да се достигнат само като се премине през вратата на смирението. Истинското познание може да се достигне само когато се почита това познание. Разбира се, човекът има право със собствени очи да гледа светлината, но той трябва да придобие това право. В духовния живот владеят същите закони, каквито и в материалния. Ако се натрие стъклена пръчка със съответна тъкан, тя се наелектризира, т.е. получава сила да привлича малки частици. Всеки, запознат с физиката, знае това. Също така и всички, които владеят началните основи на окултизма, знаят, че чувството на истинско благоговение развива в душата сила, която рано или късно ще приближи човека във висшето познаване.
Този, който има наклонност към благоговение или който по щастие го е получил чрез съответното възпитание, носи в себе си много благоприятни условия, когато в бъдния свой живот потърси достъп към висшето познание. Онзи, който не притежава такава подготовка още при първите стъпки на пътя ще срещне пречки, ако чрез енергично самовъзпитание не развие чувството на благоговение. В днешно време е много важно да се обърне особено внимание на това. Нашата цивилизация .настройва хората повече към критика, към осъждане, отколкото към благоговение и предано почитане. Нашите деца много по-лесно критикуват, отколкото се прекланят пред висшето. А при това всяка критика, всяка осъждаща мисъл, толкова понижават силите на душата към висшето познание, колкото самоотверженото почитание ги развива. С това ние не говорим против нашата цивилизация. Именно по силата на критиката и съзнателното отнасяне на човека към правилото "всичко изпитвайте и приемайте доброто", ние дължим величието на нашата култура. Никога човек ни би достигнал тези резултати в науката, промишлеността, в начините на съобщенията, не би стигнал и до днешните правови отношения, ако навсякъде не си е служил с критиката и не се е ползвал от мащаба на собствения си разум. Тези придобивки във външната култура обаче е трябвало да бъдат заплатени със съответната загуба на духовност и висши познания.
За всеки трябва да бъде ясно, че при пълното потъване в днешните житейски суети, много трудно може да се достигне познанието на висшите светове. При тези условия само енергичната работа над самия себе си може да помогне на човека. В онези времена, когато условията на материалния живот не са били толкова сложни, по-лесно се е достигало духовното издигане. Достойното за почит, издигнато до святост, се е отделяло от другите житейски понятия. Във века на критиката идеалите се принизяват. Други чувства заемат мястото на почитта, преклонението, обожаването и удивлението. Нашият век оставя все по-назад тия чувства и съвременният човек във всекидневния си живот твърде рядко се сеща за тях. Но този, който търси висшето поз-нание,трябва да възроди в себе си тези чувства, трябва да се научи да ги влива в своята душа. Това се постига не със знание, а с живот. Който иска да стане ученик, трябва навсякъде, във всичко обкръжаващо го и в своите собствени преживявания да търси онова, което може да възбуди чувство на удивление и благоговение. Навсякъде, където е възможно, той трябва да се въздържа от всякаква критика и всякакво осъждане. Ако аз срещна някого и осъдя някоя негова слабост, то аз губя най-висшата си духовна сила, но ако се помъча с любов да се задълбоча в неговите добри качества, с това аз събирам тази сила. Учениците на окултизма трябва винаги да следват това правило. Опитните окултисти знаят каква сила се придобива, ако във всички неща се вижда доброто и се въздържа от осъждане. Но това не трябва да бъде външно правило в живота. То трябва да проникне самата дълбочина на нашата душа. Човек може сам да усъвършенства себе си, той може напълно да се преобрази. Това преобразяване обаче трябва да се извърши в неговия вътрешен свят, в областта на неговите мисли. Не е достатъчно външно да проявява уважение към едно или друго същество, той трябва да храни такова уважение в своите мисли. Трябва съвършено да изгони от съзнанието си всяка помисъл за осъждане и критика и да се старае да развие в себе си мисли за уважение и благоговение.
Всеки момент, когато това се постига, в човека се пробуждат сили, които иначе биха останали в спящо състояние. Чрез това в човека се открива духовното зрение. Той започва да вижда неща, които по-рано са били невидими за него, започва да разбира, че дотогава е виждал само част от света. Всеки човек за него се явява в съвършено друг вид, макар че засега той още не може да вижда човешката аура - за това е необходимо по-високо развитие.
Незабелязано за външния свят се извършва встъпването на ученика в пътя на познанието. Възможно е и никой да не забележи промените в него. Той изпълнява своите задължения, труди се, както и по-рано. Промяната става само вътре в него, скрита за външния поглед. Целият душевен живот на човека се просветлява от това основно настроение за благоговение към всичко, което е истински достойно. В това единствено основно чувство се събира като в център целият душевен живот на човека. Както слънцето със своите лъчи съживява всичко живо, така и благоговението в ученика одухотворява всички чувства на душата му.
Отначало човек не вярва, че такива чувства като почит и уважение могат да имат нещо общо със способността за познание. Това произлиза от обстоятелството, че ние сме свикнали да си представяме способността за познание като нямаща никаква връзка с другите душевни действия. Но при това се пропуска, че душата е тази, която познава. Чувствата за душата са същото, каквото е храната за тялото. Ако на тялото се дава вместо хляб камък, то неговата дейност ще се прекрати. Същото става и с душата. За нея почитта, уважението, благоговението са питателни вещества, които я правят здрава и силна и преди всичко силна за познавателна дейност. И обратно - презрението, омразата, неоценяването качествата на достойния парализират н убиват познавателната способност. За окултиста този факт се вижда в аурата на човека. Душата, която е развила чувството за почит и благоговение, променя своята аура. Жълто-червените и керемидено-червените цветове изчезват и се заменят с гълъбово-червени. Заедно с това се открива нова способност за познание. Ученикът започва да познава такива неща от обкръжаващата го среда, за които по-рано не е имал никакво понятие. Благоговението събужда в душата симпатическа сила, посредством която към нас се претеглят свойствата на обкръжаващите ни същества, които дотогава са били скрити (окултни) за нас.
Още по-действено ще стане придобитото чувство за благоговение, когато към него се присъедини и друго чувство. То се състои в това, че човек се приучава да отдава по-малко значение на впечатленията си от външния свят и в замяна на това да развива силно вътрешния си живот. Човек, който преминава от едно впечатление към друго, който всякога търси развлечения, не е годен за окултното знание. Ученикът не трябва да бъде глух за впечатления, които идат от вътрешния свят, но богатството на неговия вътрешен живот трябва да направлява тези впечатления. Човек със силно чувствителна душа, при преминаване през планинска местност има различни преживявания от човек с бедни чувства. Само преживяното вътре в нас ни дава ключа за красота на външния свят. В душата на човек, който плава по море, могат да се породят съвсем малко преживявания, докато друг при същите условия възприема безсмъртната реч на Мировия Дух и му се откриват тайните на миротворението. Нужно е само умело да се отнасяш със своите собствени чувства и представи, ако искаш да развиеш дълбоко съдържателно отношение към външния свят. Светът във всички свои прояви е изпълнен с божествено величие, но за да намерим величието в това,което ни обкръжава, трябва предварително да го преживеем в нашата собствена душа.
За тази цел ученикът трябва да намери в своя живот такива минути, в които той в самота и тишина да се погълне в себе си. Но в тези мигове той не трябва да се предава на размишление за своето лично аз. Това би го довело до противоположни резултати. Той трябва в такива минути на вътрешна тишина да даде отзвук на преживяното, на всичко онова, което му е открил външният свят. Всеки цвят, всяко животно, всяко явление ще му открият в тези минути на тишина неочаквани тайни. Това ще го подготви да гледа на всички впечатления от външния свят със съвсем други очи. Преминаването от едно впечатление към друго притъпява способността за познаването. Само възприемащият, който се стреми възприетото да му открие своята същност, успява да развие своята познавателна способност. Ученикът не трябва да се стреми да продължи усещането, а чрез вътрешната дейност да обработва възприетото.
Тук се крие твърде опасен подводен камък. Вместо да работи в себе си той може да отправи силите на волята си, за да задържи възприетото впечатление и изчерпи доставяната от него наслада и тогава за ученика се откриват много източници на заблуждение. Той трябва да премине през цял ред съблазни. Всички те искат да завладеят неговото "аз", да го затворят в себе си,тогава, когато той трябва да го открие за света. Той трябва да търси впечатленията, защото само така може да пренесе външния свят в своята душа. Ако се притъпи за впечатления, той ще прилича на растение, което няма да бъде повече в състояние да привлича към себе си храна от околната среда. А ако се ограничи само във възприемане на впечатления, той се затваря в себе си и ще има значение само за себе си, но не и за света. Колкото и силно да живее, колкото и силно да развива своето "аз", светът ще го отдели от себе си. За света той е мъртъв. Ученикът гледа на всички впечатления само като на средство да стане по-ценен за света. За него насладата е само наставник, който му тълкува живота. Той се учи не да събира знания като съкровища, а да може със своето знание да послужи на света.
Съществува основен закон в тайната наука, който не трябва да се нарушава. Всеки учител трябва да го запечата в съзнанието на своя ученик. Този закон гласи: всяко познание, с което ти искаш само да се обогатиш, да събираш съкровища вътре в себе си, ще те откъсне от твоя Път, но всяко познание, което ти търсиш за благото на човечеството и всеобщото развитие, ще те премести крачка напред. Този закон трябва непременно да се изпълни. И не можеш да станеш ученик, ако не направиш този закон ръководна нишка в своя живот. В много окултни школи тази истина е формирана така:всяка идея, която не стане за тебе идеал, убива твоята духовна сила; всяка идея, която става за тебе идеал, създава в теб жизнена сила.
ГЛАВА III
ПЪТЯТ НА УЧЕНИЧЕСТВОТО
В самото начало на духовното усъвършенстване ученикът се насочва към пътя на благоговението и развитието на вътрешния живот. Заедно с това, окултната наука дава и практически правила, посредством които се развива вътрешният живот и се дава възможност да се излезе на Пътя. Тези правила не са възникнали произволно. Те са плод на опита и знанията от най-дълбока древност. Навсякъде, където се дават наставления за достигане на висшето познание, практическите методи са едни и същи. Всички истински учители на окултизма са единодушни относно вътрешния смисъл на тези правила, макар че не винаги ги обличат в еднакви думи.
Нито един учител на окултизма, като дава тези правила, не се стреми посредством тях да господства над другите хора. Той не иска да лишава никого от самостоятелност, защото никой толкова съзнателно не цени и не пази човешката свобода и самостоятелност, както учителят на окултизма. Орденът на всички посветени е ограден със стена, която се пази от двата закона, споменати по-рано. Ако посветеният наруши тези закони, излезе от затвореното пространство и влезе в общение с хората, тогава за него влиза в сила трети строг закон:всяка твоя дума, всяко твое действие, трябва да бъдат направлявани така, че да не потискат свободната проява на волята на нито един човек. Като се има предвид казаното, ученикът трябва да бъде напълно уверен, че самостоятелността на неговата воля и постъпки не губят нищо, ако следват практическите правила, които му се предлагат.
Първото от тези правила може да се изкаже приблизително така: "създавай в себе си минути на вътрешен покой и се учи в тези минути да различаваш същественото от несъщественото". Това може да се изрази с думите на обикновения език така, но в началото всички правила и учения на тайната наука са били давани не в разговорна реч, а със знаците на символичния език. Този, който иска да достигне пълното им значение и сила, трябва да получи достъп до изучаването на този език от символи. Този достъп зависи от това, дали са направени предварителни крачки в тайното учение. Тези първи крачки ще се направят, ако точно се съблюдават всички, посочени в тези статии, правила. Пътят е открит за всеки, който сериозно иска да стъпи на него.
Горното правило е просто, а също така е просто и неговото изпълнение. То ще доведе към целта само тогава, когато се изпълнява строго и сериозно.
Ученикът трябва да отдели от своя всекидневен живот определено време, през което да се отдаде на съвсем друга работа, различна от всекидневните му занятия. Не трябва обаче да се мисли, че тези минути на вътрешна тишина нямат нищо общо с неговите постоянни занятия. Напротив, този, който правилно използва тези минути, ще забележи, че придобива нови сили за изпълнение на всекидневните си задачи. Също така не трябва да се мисли, че изпълнението на това правило ще отнеме на човека времето, необходимо за изпълнението на задълженията му. Не. Достатъчни са пет минути всеки ден. Въпросът е как да се използват.
В тези минути човек трябва съвършено да се откъсне от обикновения ход на своя живот. Неговите мисли и чувства трябва да приемат съвсем друг характер. Пред духовните му очи трябва да преминат неговите радости, скърби, грижи, изпитания и постъпки. Той трябва да ги разгледа от висша гледна точка. В обикновения живот ние гледаме на делата на другите със съвсем други очи, а не както на нашите собствени. Това е естествено, защото човек е свързан вътрешно с всичко, което преживява или върши, докато преживяванията и постъпките на другите разглежда само отвън. Затова в минутите на тишина трябва да се помъчим да разглеждаме своите преживявания и дела така, като че това са преживявания и дела на друго лице.
Ученикът трябва в известни минути да погледне на себе си като страничен човек и с вътрешно спокойствие и обективно обсъждане да се противопостави сам на себе си. Когато това се достигне, собствените преживявания се явяват в съвсем нова светлина. Докато човек е затворен в тези преживявания, той е толкова свързан със същественото, колкото и с несъщественото. Погледът, достигнат при вътрешния покой, отделя същественото от несъщественото. Всяка печал, всяка радост, всяка мисъл и всяко намерение получават друго значение, когато поставиш себе си пред себе си. По същия начин, когато човек се намира през деня в долината и наблюдава предметите отблизо, той ги вижда едни, а когато се покачи вечер на върха на планината и хвърли поглед към цялата местност, те са съвършено различни. Ценността на такова вътрешно спокойно самообладание зависи не толкова от това, което тогава се наблюдава, колкото от това, че възниква духовна сила.
Всеки човек носи със себе си освен своя видим човек, още и висшия човек - ако може така да се каже, който остава скрит дотогава, докато не се пробуди. Всеки сам трябва да го пробуди в себе си. Докато това висше същество спи, спят и висшите способности, които водят към свръхчувственото познание.
Посочената по-горе сила, която води към вътрешен покой, е сила магическа, която освобождава висшите способности на човека. Докато ученикът не почувства в себе си тази магическа сила, той трябва сериозно и строго да продължава да прилага посоченото правило, при пълна увереност, че най-после ще дойде ден, когато около него ще се разпространи духовна светлина и за неговото вътрешно зрение ще се открие съвършено нов свят.
Във външния живот на ученика на бива да настъпват никакви промени, когато той започне да прилага това правило. Той трябва, както и по-рано, да изпълнява всички свои задължения, да страда със същите страдания и да преживява същите радости. По никакъв начин той на бива да се отчуждава от живота. Нещо повече, необходимо е по-пълно да следва изискванията на живота, тъй като през минутите на тишина, той се е проникнал от висшия живот. Постепенно този висш живот започва да оказва своето влияние и на всекидневния му живот. Изпитаното през тези минути на уединение душевно спокойствие влияе и на целия останал ден. Човек става по-спокоен, придобива увереност в своите действия и каквото и да му се случи, той не губи присъствие на духа, равновесие. Такъв ученик постепенно започва все повече да се ръководи сам и все по-малко да се поддава на влиянието на обстоятелствата и външните събития. Той скоро забелязва каква сила му дават тези кратки минути на вътрешен покой. Нещата, които са го вълнували по-рано, престават да го вълнуват. Всичко от което той по-рано се е боял, престава да го плаши. Променя се разбирането му за живота. По-рано при започване на каквато и да било работа в него се е появявало съмнение в силите му. Сега съмнението вече не съществува. В него се явява увереност, а заедно с това и сили, за изпълнение на предстоящата работа. Той задушава самата мисъл за съмнение, защото е напълно уверен, че съмнението му причинява вреда. Така, мисъл след мисъл проникват в мирогледа на ученика и оказват плодотворно влияние на неговия живот. Ладията на живота му уверено поема правилната посока сред житейските вълни, докато по-рано тези вълни са я тласкали произволно от едно място към друго.
Такова спокойствие и увереност действат върху цялото същество на човека, вътрешният човек започва да расте, а заедно с него растат и онези способности, които го водят към висшето познание. Защото със своите успехи в това направление ученикът достига постепенно до там, сам да определя по какъв начин впечатленията от външния свят трябва да му въздействат. Например той чува дума, която преди неговото ученичество би го обидила или раздразнила, а сега е в състояние да лиши тази дума от нейното жило, преди тя да достигне вътрешния човек. Или друг пример: човек лесно става нетърпелив, когато трябва да чака, но като встъпи в Пътя, в тези минути на вътрешен покой, той дотолкова се е проникнал от безцелността на нетърпението, че при всяка поява на нетърпение у него незабавно възниква чувство на противодействие, с което нетърпението се премахва. Такива минути на продължително чакане ученикът може да използва за полезни наблюдения.
Сега трябва ясно да си представим значението на всичко казано. Необходимо е ясно да съзнаваме, че висшият човек се намира в непрекъснато развитие и че само с помощта на описаното спокойствие и увереност е възможно неговото правилно развитие. Вълните на външния живот стесняват от всички страни вътрешния човек, ако волята на човека не направлява живота, а животът направлява него. Такъв човек е подобен на растение, което е принудено да се развива в пукнатина на скала. То ще забавя своя растеж дотогава, докато не получи простор за своето развитие. Никакви външни сили не могат да дадат такъв простор за вътрешния човек. Може да го създаде единствено вътрешното спокойствие. Външните условия могат да изменят само външната страна на живота, но не и да събудят в него духовния човек. Ученикът трябва сам да възроди висшия човек вътре в себе си.
Тогава този висш човек става вътрешен повелител, който уверено ще направлява условията на външния човек. Докато външният човек владее и ръководи, вътрешният остава роб и вследствие на това не е в състояние да развива своите сили. Ако моето настроение, моето раздразнение или самообладание зависят от друг, а не от мен, то това е признак, че аз още не съм намерил Повелителя в себе си. Аз трябва да развия в себе си способност, с помощта на която впечатленията от външния свят да ми причиняват само установеното от мен действие, иначе аз не мога да стана ученик. И колкото по-сериозно търси ученикът тази сила, толкова по-сигурно той ще се приближи към целта. Работата е не в бързите успехи, а в това доколко сериозно той търси. Някои, макар и да са работили години над себе си, не са забелязали никакъв успех, но много от онези, които не са се отчайвали, а са останали непоколебими, внезапно са достигнали вътрешна победа.
Разбира се, при известни условия се изисква голяма сила, за да се достигне до вътрешно спокойствие. Колкото е по-голяма тази сила, толкова по-значителни са и достигнатите резултати. Целият успех на ученичеството зависи от това - доколко човек е способен енергично, с вътрешна правда и безусловна чистосърдечност, да разглежда своите мисли, чувства и постъпки от гледището на страничен човек.
С това възражение на нашия висш човек обаче се появява само едната страна от вътрешната дейност на ученика. Трябва и нещо друго. Човек, макар и да се поставя в положение на страничен по отношение на себе си, все пак разглежда самия себе си, вижда своите постъпки и преживявания и ги разглежда във връзка със състоянието, в което той се намира. Необходимо е да прекрачи това и да се възвиси до чисто човешкото, което няма нищо общо с неговото особено положение. Той трябва да премине към разглеждане на онова, което би го засегнало като човек, ако се намираше при съвършено други условия. Благодарение на това в него се съживява нещо, което го издига над личното, неговият поглед се обръща към по-висшите светове. Това са онези светове, за които неговите чувства и всекидневен опит нищо не могат да му кажат. По този начин той пренася центъра на съзнанието си в своя вътрешен свят. Той се вслушва във вътрешния глас, говори с него в минутите на тишина, влиза във вътрешно общение с духовния свят. Тогава се отдалечава от шума на всекидневия живот, този шум за него затихва, около него настъпва тишина. Спокойно вътрешно съзерцание, общуване с чисто духовния свят изпълват цялата му душа. Подобно тихо съзерцание трябва да стане потребност за ученика. Преди всичко той цял се потапя в света на мислите. Но за такова размишление е необходимо ученикът да развие живото чувство. Той трябва да се научи да люби онова, което му навява Духът.
Тогава за него явленията от духовния свят стават толкова реални, колкото и явленията на външния свят. Той започва да се отнася към своите мисли като към неща в пространството. След това за него наближава час, когато започва да чувства откритото в тишината, чрез вътрешна работа на мисълта, като нещо по-реално от явленията във физическия свят. Той разбира, че в този мисловен свят говори самият живот. Убеждава се, че мислите не са само мъгляви картини и че с тяхна помощ с него беседва скритата същност, която му говори от тишината. По-рано всички звукове са достигали до него с помощта на слуха, сега те звучат през неговата душа.
Откриват му се вътрешното слово, вътрешният говор. Висше блаженство изпитва ученикът, когато за първи път преживява този момент. Над цялото негово същество се излива вътрешната светлина. За него започва втори живот.
Този живот на душата в мислите, разширен постепенно до живот в духовната същност, се нарича в гносиса или в теософията медитация (съзерцателно размишление). Подобна медитация е средство към свръхчувственото познание.
Ученикът в такива моменти обаче не бива да се отдава на блажените чувства. Той ие трябва да допуска никакви неопределени усещания. Те биха му попречили да достигне истинското духовно познание. Ясно, твърдо и определено трябва да се комбинират неговите мисли. За това могат да му послужат тези мисли, които са резултат на откровения, получени през време на медитацията. Такива съчинения ученикът ще намери в древната мистична и съвременната теософска литература, те ще му дадат материал за неговата медитация. В тези произведения мъдреците или сами са изложили мислите за божествената премъдрост, или лък са я предали на света чрез своите ученици.
Благодарение на медитацията в ученика става пълно превръщане. Той придобива съвършено друга представа за действителността. Всички неща за него приемат друго значение. Необходимо е да се повтори, че чрез такава промяна ученикът по никакъв начин не трябва да се откъсва от света. Абсолютно не трябва да се отклонява от кръга на своите всекидневни задължения. Напротив, той се убеждава, че и най-малкото действие, което извършва, и най-незначителното преживяване, което среща, е във връзка с мировата същност и мировите събития. И когато благодарение на моментите на съзерцанието, тази връзка стане за него напълно ясна, той ще се отправя към своите всекидневни задължения с нова, все повече увеличаваща се сила. Защото той вече знае, че всичко което прави и всичко, което понася, той го прави и понася за великото духовно мирово единство. В медитацията се ражда сила за живот, а не апатия или равнодушие.
С твърди крачки върви ученикът по житейския път. Каквото и да му донесе животът, той не се отклонява от него. По-рано той не знаеше защо работи и страда, сега знае това. Очевидно е, че подобна работа на душата ще достигне по-бързо към целта, ако става под ръководството на опитни хора. Затова искайте съвета и наставленията на такива опитни ръководители. Това, което без ръководител изглежда безмислено, при такава помощ става целесъобразно. Който се обърне към опитните и действително мъдри хора, ще получи помощ. Той трябва да търси само приятелски съвет, а не такава сила, която иска да властва над него. Този, който действително притежава големи знания, е скромен и нищо не му е толкова чуждо, колкото желанието за власт.
Който чрез медитацията се издигне до това, което свързва човека с областта на Духа, той започва да съживява в себе си вечното начало, което не се ограничава с раждането и смъртта. Само онези, които не са го почувствали в себе си, могат да се съмняват в съществуването му. Такъв е пътят, който води човека към познанието и към съзерцанието на вечната неразрушима същност на неговото собствено същество.
Гносисът или теософията учи за безсмъртието на тази същност, за нейните превъплъщения. Често питат защо човек нищо не знае за своите преживявания преди последното раждане или в задгробния свят. Всъщност трябва да се пита - как се достига до такова познание?. Пътят се открива в правилната медитация. В него се съживяват възпоминанията за преживяното преди раждането и смъртта. Всеки може да придобие такова познание. Във всеки има способност лично да види и узнае онова, което учат мистиката и теософията, необходимо е само да се избере правилен метод за нейното развитие.
Цветове и звуци може да възприема само същество, което има очи и уши, но окото не може да възприема нищо, ако няма светлина, която да осветява предметите. Окултната наука дава средства за развитие на духовния слух и зрение и за запалване на духовната светлина. Учителите на окултизма разделят методите, които водят към това на следните три степени:
1. Подготовка. Развиват се духовните чувства.
2 Просветление. Запалва се духовната светлина.
З.Посвещение. Открива се общуването с висшите духовни същества.
Източникът на следващите сведения е едно тайно предание, за името и същността на което днес още не могат да се съобщят точни подробности. Тези сведения се отнасят до трите степени, чрез които окултната школа, която пази това предание, води към известна степен от Посвещението. Тук се открива само онази част, за която може да се говори открито в печата. В самите окултни школи учението се извършва по един напълно определен план. Някои упражнения служат за да приведат душата на човека в съзнателно общуване с духовния свят.
Тези упражнения се отнасят към онова, което ще се съобщи по-нататък приблизително така, както правилното преподаване в училище със строга система се отнася към наставленията, придобити случайно при разходка. Обаче сериозното и настойчиво изпълнение на онова, което тук се отбелязва, може да доведе към средствата, с помощта на които да се открие достъп на онзи, който търси път към същинската окултна школа. Разбира се, нетърпеливите опити, без сериозно отнасяне към работата и без настойчивост, не могат да доведат до нищо сериозно. Този, който се стреми към повече.трябва да се обърне към учител. Окултното обучение може да бъде успешно само ако се спазва казаното във втора и трета глави.
Степените, които посочва споменатото по-горе предание, вече бяха съобщени. Те са: Подготовка, Просветление и Посвещение. Не е необходимо тези три степени да бъдат в такава последователност, че докато не се премине докрай първата, да не се отива във втората, и в третата - преди да се довърши втората. В някои неща човек може да бъде вече просветлен и даже посветен, докато в други неща да е още в подготвителната степен. Въпреки това, необходимо е да се посвети известно време на Подготовката, преди да се започне с Просветлението. Необходимо е също така да е просветлен поне до известна степен, преди да започне Посвещението. В изложението за по-голяма яснота тези три степени вървят една след друга.
ГЛАВА IV
ПОДГОТОВКА
Подготовката се състои в определена грижа за живота на чувствата и мислите. С помощта на тази грижа в душевното и духовно тяло на ученика се появяват висши духовни органи за чувства и действия. По същия начин в предишните стадии на еволюцията силите на природата са снабдили физическото тяло със съответните органи.
Началото започва с това, че вниманието на душата се насочва към известни явления от околния свят. Един род такива явления представляват никненето, развитието и зреенето на жизнените форми, а друг род - всичко, което е свързано с процъфтяването, увяхването и умирането. Навсякъде, където и да погледне човек, среща подобни явления. Те съвсем естествено пораждат в него определени мисли и чувства. Обаче при обикновените условия човек не се отдава достатъчно на тези мисли и чувства, защото преминава твърде бързо от едно впечатление към друго.По тази причина за ученика е необходимо да обърне съзнателно внимание на тези факти в природата. Той трябва в онези определени минути, когато душата му възприема никненето и цъфтенето, да отстрани от нея всичко останало и да се отдаде, макар и за кратко време, изключително на това единствено впечатление. Скоро ще се убеди, че чувството, което по-рано само за миг е преминавало през неговата душа, се усилва и приема определена активна форма. Той трябва да даде възможност на това чувство спокойно да прозвучи. При това необходимо е в него да настъпи пълна вътрешна тишина, да се затвори за останалия свят и да се вслуша в онова, което се открива на душата му от никненето и цъфтенето.
При това не трябва да се мисли, че може да се успее в развитието, ако се притъпяват чувствата по отношение на света. Отначало ученикът трябва да хвърли поглед на явлението, колкото е възможно по живо и внимателно, и след това да се отдаде на появилото се в душата чувство и възникналите мисли. Важно е да се отправи вниманието едновременно и на чувството, и на мисълта, като при това се запази пълно вътрешно равновесие. Ако ученикът създаде необходимото спокойствие и съумее да се отдаде на това, което възниква в душата му, след известно време в него ще се появят нов род чувства и мисли, които по-рано не е имал. Колкото по-често той се упражнява по този начин, съсредоточавайки се последователно ту върху никненето, цъфтенето и зреенето, ту върху увяхването и умирането, толкова по-живи ще станат тези чувства. А от чувствата и мислите, които възникват по този начин, се създават органите на ясновидството така, както силите на природата създават очите и ушите на физическото тяло от живата материя. Съвсем определено чувство е свързано с поникването и растенето, а също така и с увяхването и умирането. Но това става само когато тези чувства се развиват по описания по-горе начин. Какви са тези чувства може да се опише само приблизително и ясна представа за тях може да се добие само тогава, когато те се изпитат чрез тези вътрешни преживявания. Когато човек често обръща внимание на процесите на никненето, растенето и цъфтенето, той започва да чувства нещо приблизително сходно с чувството, което изпитва при изгрев слънце. При наблюдаване пък на увяхването и умирането се появява чувство, подобно на чувството при бавното издигане на луната. Тези две чувства са две сили.които при съответни грижи и постепенно развитие могат да създадат в човека най-великите окултни сили. За този, който съзнателно и непрекъснато се отдава на тези чувства се открива цял нов свят. Постепенно се разкрива онази душевна област, която се нарича астрален свят. За него растенето и увяхването престават да бъдат такива неопределени неща както по-рано. Те се появяват като линии и очертания, за които той по-рано не е подозирал. Тези линии и очертания на различните явления се съединяват в различни образи. Разпукващият се цвят, младото растящо животно или умиращото дърво пораждат свои определени линии. Светът на душата (астралният свят) постепенно се разкрива пред него. В тези линии и образи няма нищо произволно. Двама ученици, които са на еднакво стъпало на своето развитие, при едно и също явление, винаги виждат едни и същи линии и образи. Както за двама човека с правилно развито зрение кръглият стол е кръгъл, а не за единия - кръгъл, а за другия - четириъгълен, така и пред две души, при вида на цъфтящото растение ще се появи един и същ духовен образ. И както в обикновената естествена история се описва външният вид на растенията и животните, така учителят на окултната школа описва и рисува различните образи на процесите по-никване и увяхване по родове и видове.
Когато ученикът достигне до състояние да може да вижда духовните образи на тези явления, които и физически са видими за него, тогава той не е далеч от онази степен, когато ще бъде в състояние да вижда предмети, които нямат физическо съществуване и по тази причина остават съвършено скрити (окултни) за обикновените хора.
Трябва да се обърне внимание на това изучаващият тези скрити страни на природата да не губи време в размишления относно значението на това или онова явление или предмет. Такива разсъждения само ще го отклонят от правилния път. Бодро, със здрав ум и с тънка наблюдателност, той трябва да се вгледа в явленията и след това да се отдаде на своите собствени чувства.
Той не трябва да изследва по умозрителен път какъв смисъл имат видимите неща, нещата сами ще открият този смисъл.
Следва това, което в окултизма се нарича способност за ориентиране във висшите светове. То се достига само, когато ученикът се проникне напълно от съзнанието, че чувствата и мислите са също така действителни факти във висшите светове, както са столът и масата във физическия свят. В света на чувствата (или астралния) и в света на мислите (или менталния), чувствата и мислите действат помежду си също така,както във физическия свят чувствените неща. Докато човек живо не се проникне от такова съзнание, той не ще повярва, че неговата лоша мисъл може да действа на другите, населяващи менталния свят, да мисли също така разрушително, както изстреляния произволно куршум може да повреди физическия предмет, в който се удари. Може би той никога не ще си позволи да извърши видима постъпка, която счита за безмислена, но няма да се страхува да храни лоши мисли и чувства, тъй като те му се струват безвредни за останалия свят. Той може да успее в науката за духа само като внимава за своите мисли и чувства по същия начин, както във физическия свят внимава за своите постъпки. Ако някой види пред себе си стена, той не се опитва да премине през нея, а заобикаля встрани, като се съобразява с физичните закони. Същите закони съществуват и в света на чувствата и мислите, само че те не действат на човека отвън. Те трябва да се създадат от живота на неговата душа. Това може да се достигне като не се допускат никакви лоши мисли и чувства. Всяко произволно колебание на мислите, всяко безцелно фантазиране, всички случайно възникнали и прохождащи чувства трябва да се премахнат. Но не бива да се мисли, че вследствие на това може вътрешно да се обеднее - напротив, само когато човек започне да управлява своя вътрешен свят както трябва, се появява истинското богатство на чувствата и истинското творческо въображение. Вместо дребнави, разхвърляни чувства и мисли се появяват пълни със значение чувства и плодотворни мисли. И тези чувства и мисли спомагат на човека да се ориентира в духовния свят. Той влиза в правилни отношения с нещата в духовния свят. Както, като физически човек, той може да се ориентира сред физическите предмети, така също той трябва да намери пътя си в свърхфизичните светове между явленията растене и увяхване, с които се е запознал по гореописания начин.
По-нататьшната грижа на ученика е да се съсредоточи върху звуците. Необходимо е да се различават звуците, който се причиняват от безжизнено тяло (падащ предмет, звънец или музикален инструмент) и тези, които се произвеждат от живо същество (животно или човек). Когато слушаме звука на звънец, ние възприемаме неговия тон и породеното от него приятно чувство; когато слушаме вик на животно, можем да възприемем и вътрешното преживяване на животното, неговата радост или страдание. На този род звуци ученикът трябва да спре цялото свое внимание. Той трябва да се стреми звукът да му открие нещо, което се намира вън от неговата собствена душа и трябва да се потопи в това чудо, да слее своето собствено чувство със страданието или с радостта, които му се предават чрез звука. Не трябва да се отдава на това приятен или неприятен е за него звукът и доставя ли му удоволствие или не; до душата му трябва да достигне само онова, което изпитва живото същество, от което излиза звукът. Който се упражнява по този начин по определен план и обмислено, може да достигне способността да се слива със съществото, което издава звука. За музикално развития човек такива упражнения ще бъдат по-лесни, отколкото за немузикалния. Но не трябва да се мисли, че музикалното чувство може да замени тези упражнения. Необходимо е ученикът да чувства по този начин цялата природа. Чрез това в неговите чувства и мисли се появява нова способност. Цялата природа чрез звуците си започва да предава на човека своите тайни. Това, което по-рано е било за него непонятен шум, става пълен със смисъл език на природата, който говори на неговата душа. Ако ученикът успее да развие вътрешното си внимание, той скоро ще забележи, че може да слуша там, където по-рано е било за него тихо. Той започва да слуша душата.
Към това трябва да се присъедини още нещо, ученикът е длъжен да изслушва другите съвършено различно от по-рано. Той трябва да се научи така да изслушва другите, че неговото собствено вътрешно "аз" напълно да мълчи. Когато някой изказва мнение и друг го изслушва, то вътре в слушащия се появява обикновено или одобрение, или несъгласие. Повечето хора ще почувстват нужда веднага да изкажат своето одобрение и несъгласие, но-ученикът трябва да се отнася по друг начин към чуждите мисли. Той трябва да достигне вътрешното мълчание, когато се изказва друг. Отначало това се постига само в отделни, нарочно избрани случаи. Бавно и постепенно този съвършено нов начин за вслушване в мислите на другите започва да става привичка за ученика.
В окултните школи такива упражнения се извършват по определен план. Учениците са длъжни през известно време да изслушват мисли противоположни на техните убеждения, и да подтискат всяко чувство на несъгласие и недоволство. Освен това, ученикът трябва грижливо да се наблюдава подобни чувства да не останат и в най-дълбоката част на неговата душа. За тази цел е полезно да се слушат мненията на хора, стоящи в някои отношения много по-ниско, като се заглушава всяко чувство за лично превъзходство или за по-голямо разбиране. Полезно е също да се заслушват в децата, за да се убедят, че даже и най-мъдрият може да научи от детето много.
По този начин човек се научава да се вслушва в думите на другите съвършено индеферентно, като напълно се отказва от своето лично "аз", от своето мнение и чувство. Когато той се научи да слуша, без да критикува, даже и тогава, когато изслушваното мнение принадлежи към "най-извратените" - от негово гледище, тогава той постепенно придобива скъпоценната способност да се слива със същността на другия човек, да влиза напълно в нея и чрез думите да слуша самата душа на другия. При продължително упражняване звукът става истинско средство за вярно разбиране на душата. Но при това е необходимо най-строго самовъзпитание, което от своя страна ще доведе човека към високата цел. А ако тези упражнения се извършват заедно с упражненията, които се отнасят до звуците в природата, тогава в душата започва да расте новото чувство за вътрешно слово. Ученикът започва да чува, когато с него говорят по духовен начин и постепенно му се откриват тайните на духовния свят. Всички висши истини се достигат чрез такова "вътрешно внимание". И всичко, което истинският изследовател на окултизма съобщава, го е получил по този начин. Но от това съвсем не следва, че не трябва да се изучават окултните съчинения, докато не е достигнато състоянието да се слуша това "вътрешно слово". Напротив, четенето на такива книги, слушането на учението на окултните изследователи, винаги издигат човека и му дават възможност сам да достигне такива способности.
Във всички окултни школи такова изучаване представлява част от подготвителната работа. И колкото и усърдно да се труди ученикът в другите упражнения, той не ще постигне целта, ако не усвои ученията на окултните изследователи. Защото тези учения са почерпани от "вътрешното слово", от "вътрешното съобщение", и затова те притежават духовен живот. Тези учения не са само думи те са живи сили. И тогава, когато ученикът следва думите на окултния учител, когато той изучава книгите, написани под влиянието на истински вътрешен опит, в неговата душа действат сили, които го правят ясновидец също така, както силите на природата създават от живата материя неговите очи и уши.
ГЛАВА V
ПРОСВЕТЛЕНИЕ
За източник на просветлението служат съвсем прости преживявания. И тук пялата работа се състои в това да се пробудят и развият известни спящи във всеки човек мисли и чувства. Само онзи, който с пълно търпение, сериозно и непрекъснато продължава определените упражнения, може да достигне да възприема вътрешните светлинни явления. Трябва да се започне да се наблюдават по определен начин представителите на разните царства на природата, а именно: прозрачен, правилно формиран, минерал(кристал), растение и животно. Отначало трябва да се отправи цялото внимание за сравнение на минерала с животното приблизително така: мислите, които се появяват от предмета на наблюдението трябва да се придружават с живо чувство. Никаква друга мисъл, никакво друго чувство не трябва да се вмества и пречи на интензивното внимателно наблюдение. Трябва да се разсъждава например така: минералът има форма, животното също има форма. Кристалът остава спокойно на своето място. Животното променя своето място. Влечението (желанието) е причината, която кара животното да променя своето място. И целият му организъм служи на това желание. Неговите органи са направени съобразно това желание. Формата на минерала е образувана не по неговото желание, а от сили вън от желанието. Който интензивно мисли по този начин и при това с напрегнато внимание разглежда кристала и животното, в неговата душа се съживяват две съвършено различни чувства. От кристала в нашата душа се появява един род чувство, от животното - друг род. Вероятно в самото начало не се успява в това, но постепенно, при постоянно търпеливо упражняване, тези чувства възникват в душата на наблюдателя само не трябва да се изоставят упражненията. Появилото се в душата чувство отначало се запазва само докато продължава наблюдението, после то се запазва и за по-дълго време и накрая остава завинаги да живее в душата. Тогава и при най-малка подбуда двете чувства се появяват в душата и без наблюдение на външния предмет.
От тези чувства и свързаните с тях мисли се образуват органите на ясновидството. Ако към тези упражнения се прибави и наблюдение на растение забелязва се, че чувството, което се получава от него по своето качество и сила стои по средата между чувството, което се получава от минерала и това от животното. Органите, които се образуват, може да се нарекат духовни очи. Посредством тези органи ученикът започва постепенно да различава астралните и ментални цветове.
Докато от ученика е било усвоено само онова, което се описа като Подготовка, духовният свят, с неговите линии и образи остава за него тъмен чрез Просветлението, той се озарява със светлина. Необходимо е да се забележи, че думите тъмно и светло, също както и другите употребявани изрази, дават само приблизително понятие за това, което трябва да се разбира под тях. Но ако се ползваме от общоупотребявания език е невъзможно да се постъпи иначе, защото той е устроен само за физическите неща. Окултното учение определя това, което за ясновидеца се излъчва от кристала като гълъбово или виолетово, това което излиза от животното като червено или портокалово. В действителност този цвят е от духовно естество. Цветът, който излиза от растението е зелен. Растението е такова явление в природата, което и във висшите светове по своите свойства в някои отношения остава подобно на растението във физическия свят. Това не се наблюдава нито в кристала, нито в животното. Трябва да си обясним, че в горепосочените цветове са означени само главните цветове на минералното, растителното и животинското царство, а всъщност има още много преходни тонове. Всеки камък, всяко растение, всяко животно има свой определен нюанс. Тук се присъединяват и онези същества от висшите светове, които никога не са въплатяват физически, с техните чудесни, а често даже и ужасни цветове. Въобще, богатството на цветовете в тези висши светове е неизмеримо по-разнообразно, отколкото във физическия свят.
Щом като човек достигне способността да вижда с "духовните очи" рано или късно ще се срещне със съществата в астралния свят, които никога не се появяват във физическия свят, някои от които са по-висши от него, а някои - по-нисши.
Много пътища се откриват за ученика, когато се издигне значително в своето развитие. Но в никакъв случай той не трябва да отива по-далече без опитен ръководител. Даже и за тези упражнения, които се описаха тук, най-добре ще бъде, ако той има опитен ръководител. Обаче, ако човек притежава сила и настойчивост, необходима, за да постигне успех в Просветлението, вероятно той ще търси и ще намери ръководител.
Във всички степени на окултното развитие е необходима голяма предпазливост и който не иска да я спазва, той трябва да се раздели с мисълта за окултното развитие. Необходимо е също онзи, който желае да стане ученик, да не загуби нищо от своите добри качества. Нещо повече, той трябва по време на ученичеството си постоянно да развива и да извисява своята нравствена сила, своята вътрешна чистота, своя дар за наблюдение. По време на първите упражнения в Просветлението е необходимо да развива чувството за състрадание, както към хората, така и към животните и да усилва своята любов към красотата на приро дата. Ако той не се погрижи за това, състраданието и чувството за красотата могат да се притъпят по време на тези упражнения. Сърцето му се втвърдява, а това би го завело към опасни последствия.
В какво се изразява достигнатото състояние на Просветлението и как след това нежната ръка на учителя показва на ученика пътя към Посвещението за това ще се говори в следващата глава, доколкото това е потребно и може да се каже открито.
Днес мнозина се стремят към окултното знание. За това те прибягват и до най-разнообразни начини, включително и до опасните и недостойни методи. Предвид на това, посветените в истинското знание са разрешили да се публикуват известни части от тайното учение. Затова ние можем да дадем своите съобщения само в пределите на разрешеното. Необходимо е да се открие, макар и част, от истината, иначе разпространяваните заблуждения могат да причинят голяма вреда. Ако се върви по посочения път без пресилване, никой няма да пострада. Трябва обаче строго да се съблюдава следното правило: никой не бива да губи за такива упражнения повече време и сили, отколкото му позволяват неговите задължения и неговото положение в живота. И не трябва, като встъпи в "Пътя", веднага да измени каквото и да било от своя външен живот. За да се достигнат действителни успехи е нужно търпение. Човек трябва да умее да прекратява тези упражнения, когато това е необходимо, и спокойно да се обърне към своите обикновени знания, без да задържа мисълта си върху упражненията. Който не се научи да чака във висшия и най-добрия смисъл на думата, той не е годен за ученик и никога няма да постигне ценни резултати.
* * *
Този, който търси път към окултното знание по описания в предните страници начин, трябва постоянно да има предвид, че достигнатите от него успехи могат да се проявят по-различно, отколкото той е очаквал. Без това той лесно може да падне духом и даже да се откаже от по-нататъшните опити. Силите и способностите, които подлежат на развитие, отначало едва се забелязват и тяхната същност е съвсем различна от всичко това, към което човек е привикнал в своите предишни преживявания, защото дотогава той е познавал само един физически свят, останалите светове са били недостъпни за неговия поглед и разбирания. Ето защо не е чудно, че сега, когато в него се развиват душевните и духовни сили, той не може да ги забележи веднага. В това се състои неизбежната опасност за този, който избира път за окултизма без опитен ръководител. Учителят вижда направените от ученика успехи по-рано отколкото последният узнава за тях.
Учителят вижда как се образува нежното духовно зрение преди ученикът да започне сам да подозира това. Значителната част от работата на учителя се състои именно в това ученикът да не губи увереността, търпението и настойчивостта дотогава, докато сам не съзнае своите успехи. Учителят не може да даде нищо на ученика. Той може само да го води към пробуждане на спящите способности и да бъде опора за този, който иска да премине от мрака в светлината.
Мнозина напускат пътя на окултното знание скоро след стъпването си в него, само защото не забелязват своите успехи. И даже когато за ученика се проявят първите висши преживявания, той гледа на тях като на илюзия, защото си е съставил съвършено друга представа за тях. Той губи мъжеството, защото счита първите опити толкова незначителни, че не вярва във възможността да достигне чрез тях нещо ценно. Мъжество и вяра в себе си - това са два светилника, които никога не трябва да угасват на пътя за окултното знание. Който не е в състояние наново и наново да започва упражнението, което наглед не му се удава, не може да отиде далеч.
Много по-рано, от съзнаването на успехите, в ученика се появява смътното чувство, че е на верен път. Това чувство трябва грижливо да се укрепва и усилва, защото може да стане верен ръководител за ученика. Но преди всичко трябва да се изкорени предразсъдъка, че са необходими някакви съвсем особени тайнствени условия за висшето познание. Необходимо е да се изясни, че за изходна точка трябва да се вземат тези мисли и чувства, с които човек постоянно живее и че той трябва само да им даде друго направление. Нека всеки каже в себе си: "в моя собствен свят на мисли и чувства са скрити и най-високите тайни, аз само не съм ги познал до сега." Съвременният човек носи със себе си своята душа и своя дух, обаче съзнава само своето тяло, а не душата и духа, ученикът започва да съзнава своята душа и своя дух, както обикновеният човек съзнава тялото си.
Затова има толкова важно значение за развитието на познаването на невидимите светове, ученикът да даде правилна насока на своите мисли и чувства. Тук ще се съобщи един метод, чрез който може да се достигне тази цел. Той е съвсем прост, но дава големи резултати, когато се прилага настойчиво и с необходимото вътрешно настроение.
Поставете пред себе си семе от растение и насочете интензивно и съсредоточено цялата си мисъл в него. Благодарение на достигнатото съсредоточаване вътре у вас се развива определено чувство. Преди всичко трябва да си разясните формата, цвета и всички отличителни белези на семето, което се намира пред очите ви, после трябва да се отдадете на следното размишление: когато това семе се посади в земята, от него ще поникне растение със сложна форма. Трябва живо да си представите това растение, трябва да го създадете във въображението си и после да се попитате: това, което сега аз си представям в моето въображение, действително ще произлезе от това семе чрез силите на земята и светлината. Ако пред мен се намираше изкуствено направено семе, такова, което да не може да се различи от истинското зърно, то никаква сила на земята и на светлината не би могла да извлече от него живо растение. Който напълно си разясни тази мисъл и я преживее вътрешно, ще може да си разясни правилно и следното: в семето се намира в скрита форма като сила онова, което по-късно ще израсте от него. В изкуственото семе тази сила я няма, въпреки че за моите очи двете семена са еднакви. Следователно в естественото семе се съдържа нещо невидимо което в изкуственото го няма. Към това невидимо трябва да се отправят чувствата и мислите. Трябва да си представите, че това невидимо ще се превърне по-късно в растение, което се облича във форма и цвят... А после трябва да се отдадете на мислите, че невидимото ще стане видимо. Ако аз не можех да мисля, то в съзнанието ми не би могло да се яви това, което по-късно ще стане видимо.
Особено важно е всичко, което се явява чрез мисленето да може същевременно и силно да се чувства. Трябва в тишината и спокойствието, без примесване на други мисли, да се достигне до преживяване на една определена мисъл, също така да се даде възможност на тази мисъл и свързаното с нея чувство да успеят да проникнат дълбоко в душата. Ако това става правилно, тогава след известно време - може би и след много опити - ще се появи нова сила, която ще доведе ученика към ново възприятие. Семето като че е затворено в малко светло облаче. По духовно чувстван начин то се появява като особен род пламък, който в средата е боядисан с лилав цвят, а по краищата - с гълъбов. Тук се появява това, което по-рано е било невидимо за физическото око и което се е предизвикало от силата на мисълта и чувствата. Това, което чувствено е било невидимо, това растение, което впоследствие трябва да се развие, се открива пред ученика по духовно видим начин.
Естествено е, че мнозина ще приемат всичко казано за илюзия и ще кажат: защо ни са такива фантазии? Не малък брой хора се отричат и се връщат назад от Пътя. Това е необходимо; който не съумее в такива важни моменти на човешкото развитие да различи фантазията от духовната действителност, той още не е готов. При това, за да се успява в Пътя, необходимо е да се притежава мъжество да се преодолява страхът и малодушието. От друга страна, трябва постоянно да се грижим за развитието на здрав смисъл, за да се отличава истината от самоизмамата. По време на всички тези упражнения ученикът не трябва да губи нито за минута пълното съзнателно господство над себе си. И тук той трябва да мисли тъй ясно, както за предметите и събитията във всекидневния живот, твърде голямо зло ще бъде, ако изпадне в мечтателност. Необходимо е във всеки момент да притежава ясен и трезвен разум. Наново и наново той трябва да изпитва себе си, не е ли изгубил от своето равновесие, не се ли е изменил в своите всекидневни отношения, продължава ли с предишната яснота да съди за явленията в обикновения живот.
Твърдо спокойствие вътре в себе си, ясно отнасяне към всичко обкръжаващо - ето какво трябва постоянно да притежава ученикът. Задължително е строго да се предпазва от произволните мечти, а също така и от случайните упражнения. Посоченото в тези статии е било от незапомнени времена проверено и изпитано в окултните школи. Който си служи с други упражнения, измислени от самия него или четени в книги или чути от другиго, той тръгва по неправилен път и скоро ще се намери в областта на безкрайната фантазия.
Друго упражнение, което трябва да се присъедини към гореописаното, се състои в следното: поставете пред себе си растение, което е в пълното си развитие и като гледате към него мислете, че ще дойде време, когато това растение ще