от ZefaS » 27 Яну 2007, 17:43
Мантра-медитация
Заемете медитивна позиция. Отпуснете тялото си. Зопочнете процеса джапа- непрекъснато мислено произнасяне на мантрата. Колкото и странно да изглежда, непрекъснататаконцентрация върху думата е изключително труден процес. След определен брой мислени произнасяния на мантрата съзнанието спонтанно се разсейва, думата изчезва и странична мисъл или образ заменя нейното място. След опрезелен интервал от време, през който съзнанието си почива, мантрата отново се връща и процесът джапа се възобновява. За нуждитена мантра-медитацията е целесъобразно да се използват звукосъчетания, лишени от понятен смисъл, който създава определен психичен фон. В древната практика лая йога се използват основните звуци на санскритския език, които се умекотяват със звуците- нг,анг,инг. Медитацията върху основните основните групи звуци на речта е изключително полезна. Ефектът от практикуването и е многостранен:
1. Концентрирайки се върху основните звукосъчетания на речта, които са лишени от понятиен смисъл, практикуващият повишава чуствителността си към звуците на речта. В по-късен етап на практикуването му това се отразява много благоприянто върху осъзнаването на емоционалното въздействие на основните градивни езиници на речта.
2. Като повишава чуствителността си към основните звукосъчетанията на речта, практикуващият разширява спектъра на речта, практикуващия разширява спектъра на емоционалните си реакции, свързани с езика, което може да се разглежда като своеобразно обогатяване на съзнанието.
3. Непрекънатата концентрация на съзнанието върху звукосъчетанията, лишени от понятен смисъл намалява ефекта от въздействието следите от миналата психична дейност. От тази гледна точка мантра-медитациятаоказва благоприятен релаксираш ефект.
4. Мисленото произнасяне на елементарните звукосъчетания, представляващи съставна част на речта, подобрява техниката на говора.
5. Мантра-медитациятае ефективен способ за закаляване на волята црез повишаване устойчивостта на психичните процеси.
В съответсвие с основните звукови елементи на българската реч могат да бъдат конструирани например следните мантри.
анг, банг, ванг, данг, джатг, дзанг, жанг, занг, канг, ланг, манг, канг,панг, ранг, санг, танг, фанг, ханг, цанг, чанг, щанг.
енг, бенг, венг............ченг, щенг.
инг, бинг, винг............чинг, щинг.
онг, бонг, вонг............чонг, щонг.
унг, бунг, вунг............чунг, щунг.
ънг, бънг, вънг............чънг, щънг.
Прбавянето на нг на края на мантрата се прави с цел да се получи характерна носова вибрация, за която се смята, че оказва благоприятен ефект върху изпълнителя. Съгласната н се произнася късо или дълго. Съгласната г почти не се произнася. Ако дадена мантра предизвиква нерлиятни усещания, необходимо е практикуването да се прекрати. Всяка мантра трябва да бъде практикувана самостоятелно продължетелен период от време. Не е необходимо практикуващия да използва голямброй от мантри. Достатъчно са само няколко. Мантрата може да бъде звукосъчетание, създаващо у практикуващия подходящ психичен фон.
Практикуването на мантра-медитацията с основните звукосъчетания от българската реч е полезно. Основният ефект е запълване на съзнанието с инертен обект, който го освобождава от следите на минала психична дейност.
RiseMeHigh
WhereNo1DareToFly